korthuset

 

 

 

Jeg har vĂŠrt kronisk syk i snart 15 Ă„r.
Og jeg husker ikke hvordan det var pÄ de dÄrligste dagene og tidene.

Barna var smÄ, og jeg jobbet.
SĂ„ mĂžtte jeg veggen og korthuset falt sammen.

PÄ en mÄte falt hele livet sammen og jeg mÄtte plukke opp kortene ett for ett og stable det pÄ beina igjen.

Min fastlege var der for meg.
Jeg var heldig.
Muritunet var der for meg.
Jeg var heldig.
Nav var der for meg.
Jeg var heldig.

Barna mine bÄde forstod og ikke forstod.
Det er ikke deres jobb Ă„ plukke opp moren.
Jeg mÄ klare det selv.
Men et samarbeid var viktig.

Tiden gÄr og forstÄelsen om meg selv og kroppen blir bedre og bedre.
Men, smertene forsvinner ikke.
Det gÄr i berg og dalbane-fart til tider.
Og jeg har ofte negative tanker.
HVORFOR?

Mye vondt.
Mye smerte.
Mye oppgitthet.
Kamp Ă„ kjempe.

Diagnoser.
Fibromyalgi.
BenskjĂžrhet.
Artrose.
Skoliose.

De tikker inn den ene etter den andre.
Prolaps


.

Rygg


..

Hva pokker har jeg gjort for Ă„ fortjene dette???????

SĂ„ forandrer mye seg etter Muritunet.
Det lÞsner seg litt med valg som mÄ ta`s.

Si opp EN jobb og starte pÄ nytt.

I dag lever jeg godt/greit med smerter i hverdagen.
Har funnet meg selv og hva JEG trenger i hverdagen.
Trening, gÄ ulendt.
Naturen er min lĂžsning.

Trene styrke.

Jeg har glemt mye.

Jeg lever for dagen og forstÄr ikke alltid hva andre sliter med, for det er lenge siden jeg har vÊrt akkurat der.

Det koster.

Og jeg blir fort sliten i hodet.
TĂ„ler ikke stĂžy.

Du ser det nok ikke pÄ meg, for det vil jeg jo ikke at du skal.
Men noen ganger er det vanskelig Ă„ skjule slitenheten av Ă„ holde seg oppe.

Fjellene gjĂžr meg glad.
Og du kan komme med en slik kommentar;
â€œĂ„ gĂ„ i fjellet kan hun, men jobbe, nei det gidder hun ikke

.”

Du er uvitende, som sier slikt.

Uansett kronisk lidelse, det tar pÄ.
Men vi vil sÄ gjerne, de fleste av oss.

Litt er bedre enn ingenting.

Hvorfor MÅ du dþmme meg eller andre nedenom og hjem?
Hvorfor mÄ du ha slike negative kommentarer?

For DU vet hvilket helvete vi er i, ikke sant?

Jeg prÞver Ä gÄ med hevet hode.
Jeg vet hva JEG har vĂŠrt igjennom.

Man blir ikke millionĂŠr av Ă„ ufĂžretrygde seg!

Det er iallefall helt sikkert.
Men helsen kommer fĂžrst, er min tanke.

Den usynlige lidelsen – du ser jo sĂ„ frisk og rask og sprek ut.
Den er grei!

Jeg er stolt av det jeg klarer, selv om det ofte er en kamp om Ă„ klare det.
MestringsfĂžlelsen er gull verdt.
Korthuset er pÄ plass,
dog litt vinglete og mÄ til stadighet stÞttes opp og repareres pÄ,
men det er stablet opp.

Ble inspirert av innlegget til 

MALLEMEY
 

som du kan lese om du klikker pĂ„ navnet over 🙂

CARPE DIEM

 

 

 

 

 

#kronisksyk #fibromyalgi #benskjĂžrhet #skoliose #artrose #mestring #blogg #revmatisme #mallemey #diagnoser #Ă„levemedsmerte #gripdagen #nrf

 

22 kommentarer
    1. For en historie og for et innlegg. Jeg kjenner meg igjen i mye. Var ogsĂ„ syk i mange og lever med smerter….
      Fortsett Ă„ ta vare pĂ„ deg selv….

    2. Sterkt Ă„ lese din “historie”. Det er sĂ„ leit at andre skal uttale seg om ting de ikke har noe med. Hvis jeg skulle holde meg inne, sitte i sofaen og kanskje bare trene litt, ville smerter o.a. sendt meg raskt tilbake til depresjon igjen. Jeg mĂ„ ut Ă„ gĂ„, jeg mĂ„ trene for Ă„ minske smertene i rygg etc.
      Du er tĂžff som skriver om dette.
      Fortsett Ä lev ditt liv pÄ den mÄten som gjÞr deg og kroppen din godt. <3
      HÄper de som tenker slik en dag lÊrer Ä ikke dÞmme andre av det de ser utenpÄ. Vondt Ä fÄ slike kommentarer.
      Og det trengs ikke sies med ord, jeg kjenner ofte hva som tenkes ogsÄ. Ser det pÄ miner, mimikk etc.
      SÄ fra meg fÄr du gode klemmer i dag. <3

    3. HeidiElise: Ja man ser ofte av mimikk og Ăžyne hva folk tenker 🙂 Jeg er oppe og gĂ„r og har det egentlig veldig bra. Men……. det er disse bedreviterne som synes man kan vel ta i et tak Ă„ jobbe istedet for Ă„ springe i fjellet nĂ„r man er sĂ„ frisk og rask………….. folk vet ikke 🙂 Tusen takk!

    4. deveny: Takk for det 🙂 Av og til mĂ„ man bare si i fra litt 😀 Alt er ikke super dupert selv om man lĂžper i fjellet og ser bra ut………. eller hva de nĂ„ mener. Det er en kamp med kronisk sykdom eller uansett hva en har, som ikke vises utenpĂ„. <3 Tusen takk!

    5. Helt enig for en historien og for et innlegg <3 Du er tþff som skriver og deler <3 Ønsker deg en fin fredag og en fin helg 🙂 Sender deg en klem <3

    6. Mange likheter mellom deg og meg leser jeg, jeg har 20 Ärs «jubileum» med en del ting i Är, men fler av plagene startet allerede nÄr jeg var liten. Man bygger sakte opp igjen et korthus med noen skjevheter, det blir sÄ bra som det fÄr blitt, men en rygg kan fort nok dra ut et kort :-/ HÄper du nÄ har flere gode dager enn vonde :-))

    7. Jernbanefrua..: Ja tusen takk 🙂 Jeg har flere gode en vonde……… men mye vondt som har blitt en vane……………….. 🙂 Men hverdagen min er helt topp egentlig. Tilrettelagt med jobb 40% med bare nattevakter nĂ„……….. hĂ„per det holder seg oppe til hĂžsten ogsĂ„ 😀 Klarer ikke stĂ„ opp om morgenen for Ă„ komme meg pĂ„ jobb – blir for mye vondt utover dagen……….. SĂ„ man mĂ„ bare finne sine lĂžsninger 🙂

    8. Jeg tror du har funnet den rette koden. NĂ„r det gjelder negative kommentarer er det best om man klarer Ă„ bruke minst mulig energi pĂ„ dem. Jeg snakket veldig mye sjukdom da jeg hadde det som verst. I dag har jeg blitt litt allergisk mot sjukdomsprat. Da kan jeg nesten gĂ„ til den andre ytterligheten og bli lite empatisk. DET er heller ikke bra, men det er viktig Ă„ ha hovedfokus pĂ„ det man klarer og det som er godt i ens eget liv. Slik jeg oppfatter deg er det nettopp det du gjĂžr!😊

    9. For en del Ă„t siden ble jeg ogsĂ„ utbrent…trodde jeg skulle ble gal. Og fibromyalgi fikk jeg ogsĂ„ etterpĂ„ som diagnose. Men heldigvis ble jeg bedre og kunne jobbe igjen. Å gĂ„ pĂ„ tur og trene er beste medisin til kropp og sjel.
      VĂŠr deg selv og ikke bry deg hva andre sier. De vet ikke hvordan du har det.

    10. SĂ„ flott skrevet…og som om jeg skulle skrevet det selv…Men jeg har gudskjelov ingen som dĂžmmer meg…bortsett fra meg selv..Jeg er en mester i og dra meg selv ned….Tenk Ă„ fĂ„ EN dag uten noen vondter noe sted..tenker jeg ofte…DET hadde vĂŠrt noe det….VĂŠr stolt av det du klarer, og prĂžve Ă„ ikke bry deg med hva andre sier….klem fra en annen i samme situasjon..

    11. Kjenner igjen sĂ„ veldig mye i fra prosessen min kjĂŠre gikk og gĂ„r gjennom 🙂 Sender masse gode tanker 🙂 Du er tĂžff og flott 🙂 masse herlig liv fremfor deg, men glem aldri Ă„ ha fokus pĂ„ deg selv 🙂

    12. Et nydelig innlegg! Viktig for oss rundt Ä forstÄ! Jeg syns du har en stÄpÄvilje som er helt enorm! VÊr sÄ stolt av deg selv. Mange gode klemmer <3

    13. Flott innlegg <3 det er nok mange som kan kjenne seg igjen i dette. Godt at du har det bedre og har funnet en mÄte Ä takle smertene pÄ <3 god klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg