#usynligsyk

Du kan ikke alltid se det


Men bak et stort smil skjuler det seg av og til en indre smerte.

Om du er liten eller stor,
det er ikke alt som synes uten pĂĄ kroppen.

Du er ikke “bare lat” – når du sier at du ikke klarer det.
Du er ikke ” bare lat” når du sier at du ikke kan hjelpe til.

Det å prate om den “usynlige” sykdommen – er så viktig!

 

Jeg er sĂĄ glad for at de i dag pĂĄ

#GODMORGENNORGE

tar tak i dette,

og snakker om
DEN USYNLIGE SYKDOMMEN.

 

NRF SIN DAG I DAG

 

 

For det er slik i dag,
at folk ikke tror pĂĄ deg,
nĂĄr du sier du har noe innen det revmatiske.
Det som gĂĄr igjen er:
DU SOM ER SĂ… SPREK?
DU SOM ER UTE OG GĂ…R HELE TIDEN?
DA KAN DU VEL JOBBE FULLT OGSĂ… DA?

 

Du vet ikke hva du snakker om!
Det er forskjell på å være på jobb i 7 timer eller å gå en tur i evt. ulendt terreng eller ta ei treningsøkt.

Dette med at folk rundt ikke kan akseptere at NOEN av og til trekker seg tilbake fordi de faktisk ikke klarer det samme som de som er “friske” – er uforståelig.
Dette med å akspetere at slik er det – hvorfor er det så vanskelig?

 

Er det slik at DU er misunnelig pĂĄ MIN ufrivillige fritid?
Du kan gjerne fĂĄ min fritid og min smerte!

 

Kroniske smerter –
du vet ikke hva du snakker om –
og jeg ønsker deg ikke det JEG har.

 

Jeg har lært meg å leve med mine kroniske smerter, så godt det lar seg gjøre.
Jeg jobber litt, uten ĂĄ falle for mye ut i sykemelding.

 

Er uføretrygdet den andre delen, og bruker den tiden på å holde hodet over vannet.
Bruker den tiden pĂĄ ĂĄ forberede meg til arbeid og hverdagen ellers.

 

 

Mange sliter med utmattelse, tretthet, tĂĄler ikke stress, klarer ikke fokusere.
Smerten er det som er sterkest og drar ned hele mennesket.

 

 


Det finnes mange usynlige sykdommer/diagnoser – og mennesker står i det hver en eneste dag!


En stadig kamp – kronisk lidelse – revmatisk – det usynlige.

 

 

#denusynligesykdommen #revmatisme #usynligsyk #NRF #gripdagen #kronisklidelse #kronisksyk #fibromyalgi #artrose #skoliose #benskjørhet

9 kommentarer
    1. Det er vondt. Det er skikkelig vondt når mennesker skal lide for noe de ikke kan for. Når kroppen rammes på en usynlig måte, og den ikke selv kan rope ut og fortelle om smerter og lidelser. Det er vondt, når mennesker ikke skjønner. Når mennesker skal legge smerte til smerten med mistro og uforstand.

    2. Ja den usynlige sykdommen er ikke sĂĄ enkel for andre ĂĄ forstĂĄ, de forstĂĄr det ikke før de er oppi det samme selv…. Nydelige bilder og vakker natur du omgir deg med <3 God helg 🙂

    3. Jeg vet hvordan det er …dessverre 🙂 Selv om alle med usynlige sykdommer Ikke har det akkurat likt , sĂĄ har man mye til felles.. Og man mĂĄ fylle pĂĄ med noe som gir livet mening om man i det hele tatt skal ha et liv.. Jeg elska ĂĄ jobbe jeg…men elsker ikke ĂĄ være syk og ha god tid, men gjør det beste ut av det 🙂 Fint ĂĄ se du er ute i frisk luft som gir deg positivt pĂĄfyll 🙂 God helg <3

    4. Viktig tema! Du bærer budskapet godt. Man har lett for å dømme kun det man ser i øyeblikket.
      I en sykmeldingsperiode ble jeg observert gĂĄende til butikken… fikk telefon fra leder som mente at da burde jeg ogsĂĄ kunne jobbe… 20 min spasertur vs 7,5 t. arbeid…
      Jeg synes det er flott at du løfter frem problemstillingen. Den gjelder jo for så mange mennesker med mange forskjellige diagnoser. Tommel opp!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg