trygd

 

 

USYNLEG SJUK

NĂĽr du ikkje kan peike pĂĽ KVA det er som feilar denne personen.

Det er nesten slik at eg trur du trur ein person som er uføretrygda, har mykje fritid og mykje pengar.

Eg veit ikkje kvifor du trur noko slikt.

Er det fordi denne personen ikkje gĂĽr pĂĽ jobb?

Fordi denne personen er “heime” heile/delar av tida?

Ein ting skal du vite; man blir ikkje millionĂŚr av trygd.

Og ein annan ting du skal vite;
det gjer noko med sjølvfølelsen til eit menneske som ikkje “kan” være ute i arbeidslivet lenger.

OgsĂĽ tenkjer du;
“kan ikkje ?”

“Latskap”

Og dĂĽ seier eg;
kva veit du eigentleg om ein person/personar som har heil eller delvis utføretrygd.

“HONNØRKORT”

Og eigentleg skal ikkje du vite noko om denne personen.
Du skal akseptere.

Man skal ikkje askeptere alt, men vise forstĂĽelse.

Det er fokus pü 
“DEN USYNLIGE SYKDOMMEN”

Det er bra at 
 NORSK REVMATIKERFORBUND
set fokus pĂĽ det usynlege.

Holdningar hos deg og meg ;
eg har sĂĽ vondt i ein fot at eg kryper meg avgarde til jobben mens DU trenar og er heime og kosar deg.

Kva veit du om den personen som “berre er heime og kosar seg”?

Det fins tusenvis av eksempler – men det skulle eigentleg ikkje være nødvendig.

Eg snakkar for min del og seier at EG skulle ønske eg klarte jobbe 100% og få den løna eg veit mine kollegaer har – med lik utdanning.
Men, eg må klare meg med 60% uføre  – der arbeidsløna mi fra 40% er MEIR enn eg får i trygd.

Sü, eg trur ikkje det er sü mange som springer ned NAV for ü BLI uføretrygda.
Det er meir det ü skulle kunne klare kvardagen økonomisk.

Med alle utgifter og avgifter ………
Det er iallefall ikkje enkelt – det kan eg skrive under på.

Og hadde du  visst kor mange som eigentleg heller vil arbeide istaden for “berre å gå heime”…….

Det er alltid slik at ein aldri veit korleis ting er før ein erfarar dei sjølv.
SĂĽ hĂĽpar eg DU slepper erfare akkurat dette.

 

 

 

#trygd #honnør #usynligsjukdom #denusynligesykdommen #erfaringar #uføretrygd #revmatisme #fibromyalgi #artrose #skoliose

25 kommentarer
    1. skikkelig bra skrevet,jeg har skrevet noe liknande jeg ogsü pü blogg.Jeg respekterer iallefall og jeg er snar til ü si fra om jeg hører noen gjøre et forsøk pü ü stille feil spørsmül eller kritisere,for det er som du sier,vi skal bare respektere :=)

    2. Ikke sant…..blir i hvertfall ikke rik….
      Og man blir utenfor pĂĽ jobben ogsĂĽ…nĂĽr man jobber en del og ikke 100 % som kollegaene…

      TrĂĽkig situasjon….

    3. Ja, vet ALT om usynlig sykdom og lite penger, mens alle tror at jeg har det storveis.
      De vet ikke noe om den indre kampen, om mindreverdighetsfølelsen, om smertene, om ensomheten, om de vanskelige prioriteringene.
      Og de evner ikke ĂĽ forstĂĽ at man knapt klarer seg i dagens samfunn pĂĽ trygd.
      Det er svindyrt!
      Fint ü sette søkelyset pü disse tingene, tabuene.
      ♥

    4. Ja, mange snakker nok om noe de ikke vet noe om …Og det bør de ikke gjøre. Jeg er glad jeg kan jobbe fullt, selv om jeg er sĂĽ sliten at jeg vil spy av og til. Heller det enn ikke ĂĽ ha jobb. Jeg mĂĽ mer lĂŚre meg ĂĽ senke skuldrene av og til, det er mitt ansvar. Jeg vet hvordan du strever for ikke ĂĽ ha vondt, sĂĽ misunner deg ikke. Klem <3

      1. <3 ja jeg skulle ogsĂĽ ønske jeg kunne jobbe mere 🙂 Men har prøvd det noen ganger og mĂĽtte gi opp………. bedre ĂĽ kjenne en kan mestre litt <3 klem

    5. Et viktig innlegg! Bra skrevet!
      Å vĂŚre syk, ĂĽ motta uføretrygd, er ikke noe man ønsker en annenfĂĽr oppleve. Ikke noe ĂĽ ettertrakte….

    6. Kjempebra skrevet!

      Jeg er jo usynlig syk selv siden jeg har kronisk betennelsesreumatisme med gjentatte betennelser i leddene mine, og er 80% uføretrygdet. Nü skal jeg søke om ü fü 100% siden hündleddene mine har blitt verre.

      Mange tror det er ü knipse i fingrene, og sü für man uføretrygd. Sü enkelt er det nok ikke. De aller , aller fleste mü gjennom arbeidsavklaring for ü se hvor stor arbeidsevne de har. Da presser de aller fleste seg til det ytterste, og mange opplever ü bli sengeliggende og dürlig de ukene og münedene mens avklaringen foregür.

      Hadde jeg fått velge ville jeg mer enn gjerne ha jobbet, for jeg elsket jobben jeg hadde. Likevel er jeg kjempeheldig som får jobbe med freelancespilling på fløyta de dagene leddene mine spiller på lag 🙂 Hvem får lov til å jobbe med en av sine største hobbyer som er musikken 🙂 Selv om jeg blir 100% ufør vet jeg at jeg kan ta noen freelancespillejobber 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Ja det er godt ĂĽ ha noen hobbyer ĂĽ falle tilbake pĂĽ nĂĽr man blir fullt arbeidsufør……………….. Ønsker deg en god dag!

    7. SĂĽ viktig, og sĂĽ bra skrevet!
      Tenk om vi bare kunne akseptere og respektere hverandre.
      God klem fra ei som forstår at livet ikke alltid er slik man ønsker. 🙂❤

    8. Flott skrevet, Mette! Nei, en skal ikke dømme! En har faktisk ikke noe med det i det hele tatt! Og klart det hadde vÌrt sü mye bedre om en hadde sluppet trygd og hadde kunnet jobbe! Klem til deg <3

    9. Sü bra skrevet, for sünn er det. Jeg er ikke uførhetstrygdet, men jeg kjenner mange omkring meg som er det. De som irriterer seg bør fü forklart hva dette er. Ikke full lønn og ikke det ü klare jobben sin lenger! Det er ikke lett. Glad det finnes stønad, men man skulle ønske arbeidsfolk kunne ha nok med sitt kanskje, og vise litt forstülelse. Det er fort gjort ü komme i uførsituasjon selv en dag.:)

    10. Godt innlegg! <3

      Jeg für høre mye rart innimellom. Sü mye at jeg har tatt meg selv i ü si "jeg har bare fibromyalgi" nür folk spør hva som "feiler" meg. Akkurat som at fibromyalgi ikke er sü ille.. Det er synd, og jeg veit ikke hvorfor jeg sier det, det bare blir sünn, men det er vel fordi jeg hele tiden blir sammenlignet med andre med fibromyalgi, som ikke har de samme plagene som meg, selv om vi har samme diagnose, og de greier seg bedre enn meg i hverdagen. Nü har jeg kommet süpass langt at jeg greier ü jobbe 100% og jeg sover ikke like mye pü ettermiddagene som tidligere, men det hender i perioder at det ikke gür like bra alltid.

      1. Ja det er det der…………. “bare”……… Jeg synes det er fantastisk flott at du nĂĽ jobber 100% 😀 Tommelen opp!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngü personangrep og sjikane og prøv ü holde en hyggelig tone selv om du skulle vÌre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĽ nett.

Siste innlegg