manipulerende psykopati – du ser det men sier ingenting?

 

 

 

Vet du ikke hva manipulerende psykopati er?

 

Den som har vært i ett forhold der ene parten har vært akkurat dette – vet det veldig godt.

Og det henger ved resten av livet.
Man jobber seg gjennom kriser – bearbeider og ser fremover – men det er alltid noe som henger ved skulderen og napper litt.
Gjør deg usikker og redd.
Den vonde klumpen i magen  – den du har kjempet vekk i mange år.
Å leve med en psykopat er turbulent og som en berg og dalbane.

 

Man skjuler – dekker over – vil redde verden.

 

Det er vanskelig å komme ut av det.
Man må SE sin egen situasjon for å starte prosessen med å bryte ut av et slikt forhold.

 

Alt etter HVA man har opplevd i et manipulerende forhold – så setter det seg på innsiden og gir aldri slipp. Man kan komme seg videre – men den fysiske og psykiske smerten forsvinner aldri. Den gjør deg var. Den gjør at du alltid har forholdsregler til dagen – analyserer situasjoner – og trekker deg unna for å beskytte deg selv – når situasjoner tilsier det.

 

 

Jeg har plukket ut noen setninger fra

DETTE ER PSYKOPATI

om du klikker på linken over kan du også lese kronikken “Ut av psykopatens klør”.
Håper dette er greit for Bergens tidende, uten at jeg har spurt.

 

Dette er psykopati

En med sterke psykopatiske trekk vil ikke nøle med å prøve å ødelegge relasjonen din til venner og familie.

MANIPULERENDE:
Psykopatiske personer er ofte sosialt selvsikre, og kan skifte væremåte alt etter hvordan det passer i situasjonen. Noen vil også manipulere og bedra bare fordi de nyter følelsen av å få det til, skriver Helge Andreas Hoff.

 

 

PUREJOYBYNINA

Angst, depresjon, lite energi og manipulerende mennesker:

Om du har omgang med manipulerende mennesker over tid så er dette svært belastende. Jeg har selv vært dette, og det er som at man mister virkelighets oppfatningen av ting. Man forstår ikke helt hva som skjer og ender med å tro at alt er ens egen feil.

Dette kan da ende i mye angst og depresjon. Dette gjorde det for meg. Jeg følte meg konstant nervøs og klarte neste ikke å ha det noe gøy. Hvis jeg ikke fikk den bekreftelsen fra manipulatøren så ble jeg kraftig påvirket. Ofte hvis jeg ikke gjorde som de ville jeg skulle gjøre, så reagerte de på den måten.

Dette skapte enda mer angst og isolering for meg. Og det igjen skaper depresjon og lite energi. Man er jo i et forhold med en person der man stadig prøver å gi og tilfredsstille, men det føles som at det aldri er bra nok. Og i tillegg så søker man bekreftelser selv, men får sjelden det man ønsker. Som da skaper angst, stress og depresjon.

Siden jeg har opplevd dette selv så mener jeg det er stor sammenheng mellom angst og manipulerende og kyniske mennesker. Er du en person som liker å gi og har et godt hjerte, men har manipulerende mennesker rundt deg så kan dette ende i mye angst, depresjon, stress og frustrasjon.

Over her, et lite utdrag fra innlegget til PUREJOYBYNINA. Klikk på navnet over og kom inn til innlegget hennes. Veldig bra lesing.

 

 

~¨~¨~¨¨~¨~¨~¨~

 

Man opplever det forskjellig – og det kan være mange likhetstrekk ved personer – og andre igjen totalt annerledes i oppførsel.

Og man innser/oppdager det ikke før det er for sent.

Alarmklokker er slått på pause – og om noen varsler deg – advarer deg – så overser/ignorer du det – fordi du ser alt det flotte og vakre denne personen er for deg i øyeblikket.

Men det kommer sigende.
Og om man DA ikke ser/hører varselklokkene……..

 

 

Både menn og kvinner kan være manipulerende psykopater.

Linken over er lånt fra ILLUSTRERT VITENSKAP.

 

Man kan google seg til det meste i dag.
Jeg ville bare belyse “manipulerende psykopati” på dagen i dag –
psykisk helsedag 2019.

 

 

#psykiskhelse #psykiskhelsedagen #helgeandreashoff #bergenstidende #kronikk #utavpsykopatensklør #blogg #purejoybynina #hvaermanipulerendepsykopati #illustrertvitenskap #psykiskhelsedag2019

16 kommentarer

Siste innlegg