eg berre lurer

 

 

 

Her om dagen snakka eg med ein person som har vore sjukemeldt i snart eit ĂĄr.
Uføre 50% og er no ute fra arbeidslivet pga av same diagnosene.

Er på veg inn i avklaringspenger – og der kan ein være i lengre tider.

Så vil dei at vedkomande skal prøve ut andre arbeidsoppgaver.

Dette har vedkomande gjort ein gong tidligare – og blei uføre 50%, som sagt.

Ein person som slit med helsa, og eigentleg vil være i arbeid, men ikkje klarar kvardagen.
Ein må vel klare kvardagen før ein startar i arbeid, tenkjer eg.

Eg trur ikkje denne personen utnyttar NAV.

NĂĄr ein har vore sjukemeldt eit ĂĄr og enno ikkje har klart kome seg tilbake i arbeidslivet, seier ikkje det noko om personen si helse?

Kvifor har NAV slik makt?

Eg skal ikkje snakke ned NAV for har sjølv berre eigentleg positivt fra den kanten – eiga erfaring.

Men ein kan lure litt, når legar og andre skriv utfyllande om ein person – og ein får avslag.

Ikkje alle utnyttar systemet.

 

#systemet

6 kommentarer
    1. Nei det er ikke lett. Man hører jo mange historier på godt og vondt. Selv har jeg ingen erfaring med NAV. Men for meg så virker det som at systemet åpner for mye individuell tolkning av saksbehandlere. Men det er jo bae synsing fra min side. Men forferdelig synd på de som i såfall rammes helt urettferdig.

    2. jeg har igrunnen tenkt det samme,att NAV har for mye makt,NAV er jo ikke lege ,legen burde blitt hørt her og arbeidsgiver,jeg sier ofte att NAV oppfører seg som om att det er deira private penger som skal bestemmes over.
      Når det er sagt har jeg selv bare positive opplevelser med NAV,jeg gikk sykmeldt 1 år,hadde arbeidsavklaringapenger 1 år og fikk innvilga 100 % uføretrygd det 3 året,er jo slik det bør være for alle,for jeg mener att etter 2 år burde dei greie å se om en kan jobbe eller ikke,håper det ordner seg for personen du tenker på

    3. Veldig mye riktig i det du skriver her ja.
      Tror ikke de fleste er sykmeldte eller uføre av egen fri vilje.
      Er man under Navsystemet, så er man det for en grunn tenker jeg. Og det er ikke enkelt å finne ut av hva man klarer av jobb, eller hvor mye. Og den typen jobber man kan eller bør ha, er det ikke så mange av. Sliter selv med disse tingene, og kjenner jeg blir litt motløs innimellom..selv om jeg prøver å se positivt på det. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg