boller

HVETEBOLLER
KANELSNURRER
OG
VANILJESNURRER,
MED EGG

Jeg har ikke brukt egg i deigen før, pga mange reagerer på egg, men fant ut i dag at ville prøve meg igjen 🙂

2 pk tørrgjer
300 gr sukker
1 ts salt
2 ts kardemomme
ca 2 kg mel

300 gr margarin smeltes og tilsett
1 liter melk (0,5 liter melk og 0,5 liter vann)
Passe temperert og helles over det tørre

Blander alt det tørre først, og heller så over smør og melk og begynner elte.
Tilsetter eggene.
Mel litt etter litt mot slutten til en fin smidig deig.

Heves 1/2 time til 1 time.

Rull ut og etterhev ca 10 minutter

Stekes ved 250 grader i ca 8 minutter – midt i ovnen.


Jeg liker å bruke litt av dette FIBRA-MELET i bolledeigen.
Det blir bittelitt mere fiber i de, og fortsatt veldig goooode boller!


Tror jeg baket ut 28 boller.

Lot det være igjen deig til snurrer.



Smør sukker og kanel er litt smeltet da det er ennklere å røre det sammen 🙂
Så lar jeg det bare stå til det skal brukes.
Tar det egentlig på en slump, hvor mye jeg rører sammen.

 

 

Så den siste til vaniljesnurrer

Og vips!

Mmmmmm kjekt å ha!

Kjekt å spise!

 

 

 

 

 

#bollermedegg #kanelsnurrer #vaniljesnurrer #bake #oppskrift

 

 


 

10 kommentarer

Siste innlegg