bacalao

SØNDAG

Og jeg har invitert familie og venner pĂĽ middag.
Av familie er det moderen, storebror med dame og hennes sønn og mi venninne Marie med kavaler.

Så vi blir 7 til bords – og menyen er rød Bacalao – gele og fromasj.

Klippfisken har ligget i vann natten over.


Så skjærer jeg løken og steker den i olje på svak varme til den er gyllen 🙂


Så lager jeg sausen – skreller potetene og gulrøttene – får det til kok – og der skal det stå og surre noen timer.

Og mens den stĂĽr og surrer, gĂĽr jeg meg en tur til #Mulevika.
Godt ü fü frisk luft og se pü bølgene.


I bildet til venstre er #Muletua pü tuppen og pü det høyeste punktet i fjellet ligger #Barmen.
Her nede i sjøkanten er sanden som gjør stranden om sommeren, nesten borte vekk.
Sandstranden byttes ut – stormene drar sanden ut om vinteren og drar den inn igjen neste sommer.


Sü er det hjem igjen og gjøre de siste finisher.
Pynte med blomster, tenne lys og gjøre alt klart.


Vertinnen liker å gå barfot men med gjester og middag bør en nesten ha noe på føttene og da blei det i dag de gode sokkene jeg fikk av frodith 😀

Har tatt inn høstfargede blader fra hagen.

Veldig koselig besøk.
De likte maten og kvelden har vĂŚrt helt topp!

Her kommer oppskriften slik jeg bruker den……
Selv om jeg tilsetter litt hips om haps alt etter smaken.
_______________________________________________________________________


BACALAO:

Denne oppskriften er til ca 8-10 personer.

1,5 – 2 kg kllippfisk – alt etter antall personer.
I dag brukte jeg nok ca 1,5 kg.
Har latt den ligge i vann ca 8 timer.

Skrell 2 kg poteter og kutt de i skiver (akkurat passe fine skiver).
Jeg bruker ogsü 4-5 gulrøtter jeg kutter i skiver.
Jeg ordner dette og legger alt i vann – så det er klart når jeg skal begynne legge lag på lag.

2 løk kuttes i ringer og surres gylne i olje.
___________________________________________________________


Saus:
1-2 glass hermetisert “grilla” paprika.
Kuttes opp – og kraften bruker jeg i sausen.
2 bokser hakka tomat.
1 boks tomatpure.
2 chilipepper som hakkes opp.
3 kapsler cheyennepepper som smuldres i.
2 laurberblad
Saft av 1 sitron
2-3 ts sukker
Litt sweet chili (1 spiseskje)
Litt pepper og piffi kan smakes til etter hvert……….
3 fedd hvitløk
6 dl vann
Ca halv flaske med Raps-olje.

Tilsett løken og la alt dette koke opp.

Legg lagvis.
Begynn med saus, så poteter og gulrøtter og deretter fisk………

La det koke pĂĽ svak varme iallefall 2 timer.
I dag kokte min i 3 timer.

Kan serveres med oliven – men det hadde jeg ikke med i dag.
Brød.

 

 

#Bacalao #oppskrift #søndag #middagsselskap #dagen #mat #oktober #høst #natur #friluftsliv
 


6 kommentarer
    1. sü koselig da ) har du bursdag i dag ? om ikke sü er det koselig ü bli invitert til en slik festmiddag med vakkert pyntet høstbord i tillegg ))klippfisk er deilig,men blir ikke kommet pü ü lage hos meg

    2. Nammmm..sü deilig! Er ikke ofte jeg spiser det..men minnes at det ER godt.. Koselig ü ha besøk! hüper du koste deg..flotte bilder fra turen ogsü! Ha en god ny dag i dag! (jeg henger litt etter, for var i familieselskap i gür jeg ogsü..)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngü personangrep og sjikane og prøv ü holde en hyggelig tone selv om du skulle vÌre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĽ nett.

Siste innlegg