baking

NÅR DET REGNER:

 

Ja da baker jeg litt 🙂
Iallefall i dag 😀
Mü bare nytte høvet og fü noe i fryseren.
Jeg er jo godt i gang da jeg har fĂĽtt noe i noen kakebokser allerede.
Det er godt ĂĽ ha noe ĂĽ ta frem av og til.

I dag baket jeg boller.
Og oppskriften er som følger:

 

 

 

BOLLER

200 gr smør

0,5 l melk
_____________________________
Melken helles over i det smelta smøret og skal vÌre litt varmere enn lunket.

100 gr gjĂŚr

200 gr sukker

2 ts kardemomme

1/2 ts salt

1 kg hvetemel   eller sü mye du trenger for en smidig deig.
______________________________________________________________
Alt det tørre blandes – så helles melk og smør i bollen og melet tilsettes litt etter litt til deigen er smidig og lett.
Hev ca halv time

Rull ut og etterhev fra 10-20 minutter.

Stekes pĂĽ 250 grader i 8-10 minutt midt i ovnen

 

 


Jeg bruker en god del av FIBRAMELET i bolle-deigen.
Da blir de litt finere grove uten at en egentlig tenker over det.
De blir kjempegode!


I dag doblet jeg deigen.
Jeg bruker tørrgjær – og på dobbel oppskrift bruker jeg to poser uansett. 
Jeg tror 100 gr gjær er nok – for vi trenger ikke så mye gjær egentlig.

I dag fikk jeg 39 herlige boller.


Mmmmmmm  ferske boller med majones og mårpølse – eller noe annet godt på:-)

 

 

 

#baking #boller #littavhvert #oppskrift #onsdag #blogg #mat
 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg