ett skritt frem og tre tilbake


Minusgrader,
nydelig vÚr og turglede pÄ topp.
Tirsdag,
og den nye dagen har starta.


Kroppen lever sitt eget liv.
Selv om man prÞver sÄ godt man kan Ä koble av, nullstille og fokusere, sÄ sier kroppen ifra.
Og nÄr kroppen bestemmer seg for Ä gÄ i smertemodus, ja da gjÞr den det


.
Punktverk – tannverk – som et lokomotiv som kjĂžrer pĂ„ full guffe gjennom systemet – og nattesĂžvnen blir forstyrret.
NattesĂžvnen som er min gode venn til vanlig.

Fibromyalgien herjer.
Litt slik ett skritt frem og tre tilbake


.

Og det har vĂŠrt mye i det siste.
Og sĂ„ skulle jeg prĂžve meg i gruppe for de med fibromyalgi – pluss alt det andre, men da sa det stopp.
Denne gruppen er ikke noe for meg.
Jeg syntes det var morsomt, men, ikke noe som gagnet meg.
Jeg har mitt eget opplegg med trening – er aktiv og sterk egentlig – sĂ„ jeg sa fra meg akkurat den biten.
Jeg vet det er venteliste pÄ den gruppen, sÄ noen som trenger det mere enn meg kan fÄ min plass.
SĂ„ fĂžlte jeg at noe lite lettet fra skuldrene ved den avgjĂžrelsen.
Rett avgjĂžrelse.

Men, jeg har en nakke som ikke blir bra. Klarer bare tĂžye til hĂžyre med hodet mot skulder, ikke til venstre.
En lÄsning som jeg har hatt i flere mnd, og fysioterapeuten anbefalte meg kiropraktor. 
Jeg har fÄtt time til neste uke med kiropraktor, og jeg vet hva som kommer der, og jeg spenner meg allerede. At noen skal rote med nakken er ikke bra i det hele tatt, men jeg trenger hjelp.
Alt henger sammen.

I dag skal jeg pÄ ryggskole igjen.
Men, mÄ si jeg er nede for telling.

Det har vÊrt alt for mye intense greier i det siste med full fokus pÄ Ä Þve tekst og sang til jubileumskonserten, og dette med denne fibrogruppen.
Alt har tappet meg sakte men sikkert for energi. 

Jeg er vant til det faste – trene pĂ„ aktiv – rolige dager med fjellturer – fjĂžreturer – litt jobb innimellom – i mitt tempo, og den faste korĂžvingen.
NÄ har det rast litt sammen pga av alt for mye, og jeg mÄ enda mere roe ned.
Ikke tenke for mye – ikke stresse – bare roe ned.

NĂ„ har vi kor-cup i Ålesund til helgen og jeg kjenner jeg gruer meg litt til Ă„ bo pĂ„ hotell en hel weekend, men, jeg tror det skal gĂ„ bra.
Puste med magen, trekke meg tilbake nÄr jeg kjenner pÄ det.
OgsĂ„ er det spennende ogsĂ„ da pĂ„ samme tid – og veldig sosialt 😀

SĂ„nn er det av og til.
Jeg er ingen “super-dame” selv om jeg flyr i fjellet.
Å fly i fjellet er medisin – nĂ„ blei det for mye annet – og jeg fĂžler meg som en gelĂš-klump.

Men jeg gleder meg til Ă„ komme pĂ„ ryggskolen i Ålesund og snakke med fys.med.
Sette ord pÄ det jeg kjenner pÄ.
Terapi.

Det er ogsÄ terapi Ä skrive ned dette, som du leser.
Du som ser meg bare fyke avgĂ„rde – hĂžyt og lavt og ta bilder og sluke kilometer 🙂

Jeg gjĂžr det av glede – og blir trist nĂ„r kroppen ikke fungerer.
Men slik er det i perioder.
Fibromyalgi/Revmatisme.

Jeg tĂ„ler det – og tar tak i det – men det er slitsomt.

 

 

 

 

#fibromyalgi #revmatisme #smertemestring #smerterikroppen #punktverk #energi #ettskrittfremogtretilbake #tirsdag #taklesmerte #blogg #smerte

22 kommentarer
    1. Ja, vi kan styre med litt for mye av og til. Det liker ikke kroppen. Da mĂ„ vi ta valg. Bra du gjennomfĂžrer dine valg! StĂ„ pĂ„! Lykke til pĂ„ ryggskolen! 🙂

    2. du hvet det att jeg har slitt med nakkeproblemer og tilslutt ble jeg sendt til Trondheim hvor dei brendt nervene min,jeg fikk beskjed med spesialisten att det var direkte farlig Ä fÄ behandling med kiropraktor,nÄr dei tar det kjente kneppet i nakken ,for oss med Þdelagte nakker kunne det gi store skader,noe Ä tenke pÄ,du kan jo diskutere det med fysioterapauten pÄ ryggskolen .
      Ellers hÄper jeg du lander snart og fÄr litt roligere dager.Jeg har blitt tvunget til Ä roe ned selv,kneet mitt har gÄtt til streik ,sÄ nÄ venter jeg pÄ time til mr

    3. FĂžler med deg vennen og det er fint at du klarer Ă„ sette ord pĂ„ det. Vi kjenner oss selv best. Det kan ikke vĂŠre lett, for man vi jo sĂ„ gjerne vĂŠre med ogsĂ„ pĂ„ ting som skjer. Lykke til videre og jeg hĂ„per du fĂ„r hjelp med det du trenger. Klem 🙂

    4. Ja det var nok lurt av deg…og si fra deg noen av aktivitetene du hadde planlagt…Sier det stopp, sĂ„ gjelder det Ă„ stoppe…ikke fortsette…BRA du skjĂžnte det, og klarte det….Kanskje hotell opphold er akkurat det du trenger..fĂ„r mat servert, litt sosialt..for du kan trekke deg tilbake nĂ„r du vil…og kor som du elsker…..Se frem til dette du, og hĂ„per nakken og alt annet lĂžsner….Du har ikke noe manuell terapaut i nĂŠrheten? jeg syns de er litt mildere en kiropraktoren, og fĂžler meg veldig trygg pĂ„ den behandlingen…de lĂžsner ogsĂ„ lĂ„sninger…..lykke til og ha en god ny dag!

    5. Kanskje det har noe med Ärstiden Ä gjÞre ogsÄ, ser ut som om mange er inne i en dÄrlig periode nÄ. God bedring. Ta vare pÄ deg selv.

    6. Toini: Tusen takk <3 Jeg prĂžver kiropraktoren fĂžrst ..... har vĂŠrt hos henne for 10 Ă„r siden ogsĂ„.... ja jeg mĂ„ ta det med ro. TĂ„ler ikke sĂ„ godt stĂžy, sĂ„ over tid blir det bare stopp......... 🙂

    7. Det er klart det kan bli litt for mye innimellom! Men tipper all gĂ„ing og trening hjelper pĂ„ at du klarer det meste ogsĂ„! Du er en “super-dame” pĂ„ den mĂ„ten at du er positiv og glad, selvom alt verker og vondter! Mange gode klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg