saft

HYLLEBÆR-SAFT

Svarthyll = Sambucus Nigra
Hyll = Sambucus Racemosa

Bærene og blomstene fra svarthyll er spiselige og er kjent for å ha helsebringende egenskaper.

Jeg har smakt denne saften flere ganger og hos flere forskjellige, og den er like god uansett hvor jeg har smakt den.
Sist gang jeg smakte var hos Connie (fruensvilje).
Jeg har smakt hennes før også, og den er kjempegod, så nå prøver jeg også 🙂
Med råd fra Connie 🙂

Har vært på bygda og spurt etter å få plukke hyllebær-blomst 🙂

Jeg har oppdaget hyllebær iallefall TO steder, og jeg kunne plukke begge steder.


Så, jeg var og fikk kjøpt meg TO plastbøtter med lokk, sukker, sitron, lime og sitronsyre.


Tenkte lage i to spann og ha bitte litt LIME i den ene for å se om det er noe forskjell på smaken.

Jeg hadde mellom 30-40 klaser i hvert spann, etter de var skyllet over.
2 liter vann i panna med 3 sitroner og 1,5 kilo sukker.
Kokt opp og heller over sitrinsyre i pulverformat.
Heller alt over hyllebærblomstene og lar det stå og kjøle seg før jeg setter på lokket.


Så får vi se etter 7-8 dager om det har blitt god saft.

Morsomt å prøve dette.
Og saften skal være sunn og god for kroppen.

 

 

#hyllebær #svarthyll #hyllebærsaft #saft #heimelagahyllebæsaft #blogg 

10 kommentarer

Siste innlegg