ungdom

LEIA
SHETLANDSHEEPDOG
FØDT
17.11.16

 


LEIA har snart passert 18 mnd og er i menneskeÄr da ca 20 Är.

Hun er i stadig lĂŠring.
Kvikk og rask og leken.
Er hjemme i 10 timer alene nÄr jeg er pÄ jobb.
Dette klarer hun fint.
Heldigvis er det ikke ofte jeg er borte i 10 timer, men det er veldig greit Ă„ vite at dette klarer hun.
Og nÄr jeg da kommer hjem er det rett ut Ä gjÞre sitt fornÞdne.
Hun har ennÄ ikke gjort fra seg inne.

Vi kaster ball og freesbee 🙂

Det ser ut til at Leia liker Ă„ ha “oppdrag” eller Ă„ hente ting.
Men, hun er egenrÄdig og Þnsker egentlig ikke Ä gi det fra seg nÄr hun kommer tilbake med det hun har hentet.
Og dette trener vi pÄ nÄ av og til.

At hun sitter, jeg sier takk,  og bli
..
Slik at jeg kan ta ballen hun har hentet.
Dette gÄr fint.
Man mÄ bruke tid og ha tÄlmodighet.

Hun fÄr bare tÞrrfor.
FÄr ikke menneskemat- altsÄ rester fra mine mÄltid.
PrĂžver Ă„ holde henne til bare tĂžrt.
SÄ hun er vant til Ä ikke fÄ det vi spiser, og gÄr og legger seg nÄr jeg/vi spiser vÄre mÄltid.

Men, hun fÄr gulrot og eple.
Gulrot elsker hun – men hun fĂ„r det ikke sĂ„ ofte.
Og nÄr vi er i fjellet og jeg har eple, sÄ fÄr hun en eplebit
..
SĂ„ noe “menneskemat” har hun allikevel fĂ„tt.
Men ikke middagsrester og slikt.

Hun fÄr mat i skÄla to ganger for dag.
Morgen og ettermiddag.

SÄ fÄr hun tyggepinner alt ettersom.
DENTASTIX eller tyggepinne laget av noe kylling


..

Leia er glad i turene vi har og elsker Ă„ vĂŠre ute, og om det regner gjĂžr det ingenting 🙂

Tiden har gĂ„tt fort og Leia har begynt bli voksen 🙂

Hun bjeffer fortsatt nÄr hun hÞrer en bil komme opp til huset eller nÄr det gÄr i ytterdÞra



.
Og litt bjeffing utenom ogsÄ   ..
Men hun blir flinkere og flinkere.
Og de mÄ jo fÄ lov Ä gi lyd fra seg de ogsÄ.

Hund og katt koser seg sammen, men om jeg er pÄ jobb, er det bare hunden som er inne.
Katten kan ikke vére inne i like mange timer 🙂

 

#hund #shetlandsheepdog #hundenLeia #hundeliv #tricolor #foto #hundefoto #fotografering

 

8 kommentarer

Siste innlegg