regnet grÄt for meg


POLLENSESONGEN

NÄr man er heilÄrs-allergikar

.
 


Og glÞymer litt alvoret i vÄren
og alt som spretter ut.
BjÞrka er komt eit stykke pÄ veg
her pÄ disse kantar.
Eg har augedrÄpar, allergitablettar og nasespray Äret rundt, men klarar meg utan, frÄ februar og til hausten, om eg tek allergisprÞyta og brukar Ventoline inhalasjon.

Tok allergisprĂžyte i starten av februar, dĂ„ eg merkar ting i lufta og augene hovnar opp pĂ„ denne tiden – kvart Ă„r.
SÄ gÄr det sin gang.

I det siste har eg merka at sprĂžyta ikkje virkar lenger
og har fĂ„tt ei ny pĂ„ resept som eg skal ta –
i starten pĂ„ mai – tenkte eg.

Ventolinen ligg der,
og eg hoppar over den fordi eg tenkjer det gÄr bra.

I dag tok eg nasespray og ein allergitablett,
og gjekk tur med hunden.

Tenkte gÄ til BÞra.
Og eg sÄ gjorde.

Men, det vart ein vond tur.
Halvvegs opp fra gjerdet og mot BĂžra, vart det tyngre Ă„ tyngre Ă„ puste.
Det sat som ein stein over brystet og det var ikkje noko greit.
Fekk vondt i magen.

Hadde snakka med Marie pÄ messenger, sÄ ho visste eg var ute og gÄ.

Eg ville fullfĂžre turen.
Sta som eg er.

Eg har ikkje opplevd det slik fĂžr.
Eg har mÄtte ta Ventoline pÄ fjellturar fÞr,
men eg hadde den ikkje med i dag
..
Typisk




Jauda



Men snu er ikkje tingen

..
 

 


 

Det var godt Ă„ kome opp til toppen.


SĂ„ gjekk vi vidare nedover, hund og menneske.

Det blei liksom ikkje noko bedre.
Det gjorde vondt i bryst og mage.
Pusten hþrtes ut som hvesing fra eit eller anna
.

Og eg hadde lyst Ä berre grÄte.

Men grÄte kan eg ikkje gjÊre
for dÄ blir det tettare og tyngre liksom.
SÄ dÄ det begynte Ä regne, tenkte eg at regnet grÄt for meg.
Kunsten blei Ä forholde seg rolig og ikkje fÄ panikk pga pust.

😀

SÄnn kan det gÄ.

Syntes litt synd pÄ meg sjÞlv i augneblikket, men  berre Ä gjere seg klar for pollensesongen.
Dette som er den beste tida i Ă„ret, blir av og til den vĂŠrste for meg som allergikar.
Men sÄ glÞymer ein fort, nÄr  det gÄr seg til.

Og eg har fÄtt i meg ein dose Ventoline!

#allergi #pollenallergi #bjÞrkepollen #vÄr #allergimedisin #pollen #tungpust #pust #fjelltur #fotografering #bilde #natur

24 kommentarer
    1. HelĂ„rs allergiker jeg ogsĂ„. Har sine utfordringer det. Tar en liten blĂ„ hver dag hele Ă„ret, greier meg med det bortsett fra den verste tiden pĂ„ vĂ„r og sommer. Da mĂ„ jeg ha litt ekstra hjelp – men akkurat nĂ„, som snĂžen endelig snart er borte tenker jeg – at det er bedre med pollen enn mer snĂž 😉 he he. Ventoline vil jeg ikke ha, har to andre pĂ„ lur – den ene tar jeg fĂžr jeg legger meg, den andre trenger jeg heldigvis nesten aldri =) HĂ„per dagen din er veldig fin likevel =) Ble en god tur med mange fine bilder hvert fall <3

    2. Jernbanefrua..: Ja det er bedre med vĂ„r enn med snĂž nĂ„r tiden liksom er der for det. Og jeg glemmer litt hvordan det er fra Ă„r til Ă„r, for i fjor var det faktisk ikke sĂ„ ille………… 🙂 Tar ogsĂ„ en liten blĂ„ hver dag……….. utenom nĂ„r sprĂžyta virker pĂ„ det beste for da hjelper ikke tabletter. 🙂

      Ble en god tur <3 Tusen takk! Fin fin dag til deg 🙂

    3. Kjenner meg igjen, hatt problemer siden jeg var 5 Är tenker jeg. Gikk en gang i uka og tok sprÞyte og pustegreier helt til jeg var sÄnn 12-13 Är. Og masse tabletter og medisiner. Men siste Ärene har det gÄtt seg til. NÄ er det burot jeg sliter mest med.

    4. Ja det mĂ„ vĂŠre fĂŠlt Ă„ vĂŠre allergisk nĂ„ pĂ„ vĂ„ren… HĂžres litt skummelt ut nĂ„r du fikk problemer med pusten alene ute pĂ„ tur..! Godt du bevarte roen <3 Flotte bilder fra turen :))

    5. Staaakars deg da ! Det der hÞre ikke greit ut i det hele tatt. HÞrte om en sÄnn vaksinesprÞyte mot allergi som man tar i flere Är og sÄ blir man bra, r det den du tar? Pollen er skikkelig ille. Var helt kjÞrt i gÄr men i dag nÄr det regnet fÞltes alt bedre. SÄ de selger slike arllergivindusnett pÄ apoteket, tipper de kanskje kan fungere nÄr det begynner Ä bli varmt og man liksom mÄ Äpne vinduene litt. Stor god klÊm <3

    6. Ja det mĂ„ vĂŠre kjedelig..Ser pĂ„ svigerdatter hvor plaget hun er…og det mĂ„ jo ta bort all glede av at vĂ„ren og sommeren kommer…ish..hĂ„per det hjelper med sprĂžyte nr 2…Flotte bilder og det var synd du fikk sĂ„ vondt…hĂ„per kvelden din blir bedre! ha en god kveld!

    7. kjedelig Ä vÊre sÄ plaget,jeg trenger bare nesespray og ÞyedrÄper,men har du litt astma ogsÄ siden det ble sÄ tungt Ä puste,hÄper det er bedre i morgen da :=) og fin tur og fine bilder fikk du :=)

    8. Jeg har ikke astma, men har en annen her i huset som er skikkelig plaget om dagen. Og det er IKKE greit med den pusten , det skjĂžnner jeg 😼 Stakkar deg 🙁 HĂ„per du er fin i dag, mĂ„ alltid ha med ventoline, lurest det 🙂

    9. Huff da! Sikkert best Ă„ vĂŠre fĂžre var. Men kanskje du trenger annen type medisin? Min mann har vĂŠrt plaget med allergi og astma, men han tar noe av de samme medisiner som deg, og det gĂ„r bra. Noe dager bruker han ikke noe i det hele tatt. Verst om det kommer en hund inn til oss, men det er ikke sannsynlig, for de mĂ„ finne seg i Ă„ bli igjen ute, he-he. Slik er det her. ellers fine bilder fra tur som vanlig 🙂

    10. toveview: 🙂 Hadde jeg tatt med Ventoline pĂ„ turen i dag hadde det gĂ„tt bra…………… men glemte den. Eller om jeg hadde inhalert fĂžr jeg gjekk………… men tenkte det kunne gĂ„ bra allikevel 🙂 Og det gjorde det ikke……………. SĂ„ medisinen er nok grei den bare jeg husker ta den 🙂 Tusen takk 😀

    11. fruensvilje.blogg .no: Nei har ikke astma……….. reagerer pĂ„ pollen………. og da kan det bli slik pĂ„ pusten,,,,, alt etter hvor allergisk man er 🙂 Og jeg er nok noen ekstra grader allergisk pĂ„ denne tiden i forhold til resten av Ă„ret…………….. kjedelig men sĂ„nn er det :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg