diagnoser

~~~NYANSERE~~~

Tenke på hva som kan hjelpe……….
Og ikke gi seg hen til det som er.

På en måte er det litt nyansering –
med
fysioterapi.

Jeg startet i romjula med en samtale for å innføre problemet.
Og allerede da datt jeg litt av lasset, pga av øvelser han viste meg, som jeg allerede visste fra før av, og hadde brukt mye på 
AKTIVSENTERET.

Men, saken er den at jeg må lære på nytt.
Være tålmodig.
Få inn rett teknikk og utførelse.

Selv om jeg egentlig ikke hadde tro på det, ropte jeg på hjelp og blei henvist til 
FYSIOTERAPEUT.

Og dette er 
RYGGEN

min det gjelder.

Og den må være i orden for at jeg skal fungere.

Når man har diagnoser man sliter med hver eneste dag, 
man er
kronisk
syk,
da må man ha noe å gripe etter for å komme seg opp.

Jeg tenker positivt, men kan også falle ned i dype daler.
Og jeg er veldig rask med å konkludere med at dette ikke hjelper, og tenke meg selv enda dypere ned.
Men jeg kommer meg alltid opp igjen.
Jeg har lært meg å analysere situasjonene mine og snakke meg opp.

Jeg har både slitasjegikt, benskjørhet og fibromyalgi.
Så toppet det seg med diagnosen 
SKOLIOSE.

Men det er ryggen som stadig krangler.
Og i sommer skjedde dette, 
som du kan lese om hvis du klikker på bildet under:

Og har siden slitt med dårlig rygg og mye smerter.
Fungerer ikke som jeg skal, og klarer ikke gjøre alt jeg skal.
Det går ikke over, og jeg kjenner at det sniker seg inn frustrasjon og irritasjon pga av smerter som er større enn jeg egentlig klarer takle hver eneste dag.

Så,
løsningen
min
er 
fysioterapi.

Og i går var jeg der igjen, og tenkte at jeg måtte åpne opp og ta imot og ikke motarbeide.
Han viste meg nye øvelser som jeg kan og har gjort mye, men viste meg også ekstra utfordringer ved øvelsene og viste meg en forståelse for hva de øvelsene gjør med musklene som sitter rundt hver virvel i ryggeraden min.
Og gode uttøyningsøvelser.
Jeg skal bli flinkere og lytte og gjøre det jeg har fått på programmet.
For ryggen min er så viktig og smertene vil jeg ha vekk.

Drømmen
min 
er 
å 
komme 
meg
opp

spiningsykkel
igjen.

Og det vil fysioterapeuten hjelpe meg med 🙂

Så jeg skal jobbe hjemme og sakte men sikkert snike meg inn på aktivsenteret for å trene der.
For jeg er ikke god på dette å skulle gjøre slike ting hjemme.
Da sluntrer jeg unna.

Min beste medisin er egentlig fjellturene.
Ingen dag er lik, og jeg MÅ gå for å varme opp kropp og muskler.
Da får jeg en bedre dag.
Og fjelltur er det beste, med ulendt terreng.
Men det koster.
Også er det slik at man trenger å styrke andre muskelgrupper også 🙂

Jeg starter som regel alltid morgenen og dagen med mye smerter, og så går det seg til.

Jeg håper nå at ryggen min skal bli bedre, og jeg forstår at egeninnsatsen må økes betraktelig innen hjemmetrening 🙂

Etter fysioterpitimen i går – på veien hjem, fanget jeg opp disse bildene som er på siden i dag 🙂
Vakker solnedgang i Herøy.


En stor båt er på vei inn fra solnedgangen midt i bildet 🙂
Vakkert.

 

 

#skoliose #benskjørhet #slitasjegikt #fibromyalgi #diagnoser #ryggsmerter #tenkepositivt #trene #aktivitet #fysioterapi #nyansere #egeninnsats #fotografering

22 kommentarer
    1. uff, dette høres ordentlig ugreit ut! Men jammen er du flink til å snakke deg selv opp. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde klart det samme. Godt at du tar utfordringen med å lære øvelsene på nytt. Jeg krysser fingrene for at dette vil hjelpe deg, så du kan føle deg mye bedre <3
      Ha en fin fredag, og helg 🙂

    2. Du er bare så flink til å tenke positivt. Føler med deg i vondtene. Det er ikke lett å trene da. Joda, jeg har hatt ryggvondt noen ganger, så jeg kan tenke meg litt hvordan du har det. Min ryggvondt var en skade etter et stygt fall, som gikk over, og takk for det. Men det tok over et år innen det ble bra igjen og noe kjenner jeg av og til nå også. Men så viktig å søke hjelp. Det er jeg fryktelig dårlig på og tenker alltid at det går nok over. Jeg heier på deg og gleder meg stort over dine fremskritt og ikke minst bildene da! Ha en vakker dag og jeg håper kroppen er snill med deg i det nye året framover. Klem.

    3. så trasigt å få ennå en diagnose,den kunne du sluppet synes eg,men når det først er slik att du har det så får du bare lytte til dei som kan hjelpe deg til en bedre hverdag.Jeg er ikke flink til å trene hjemme jeg heller,det er noe med det å møte opp flere og gjøre ting sammen,ha en som trekker så det blir gjort skikkelig,jeg håper du får god hjelp og får jobbet inn en brukbar rutine.
      Bildene var magiske,utrolig vakker farge på himmelen

    4. Ja det er slitsomt å prøve alt mulig , og særlig når en ikke føler det hjelper..men som deg forsøker jeg også med jevne mellomrom å gå til fysioterapi.. man må jo forsøke å gjøre det beste med de plagene man har..
      Men jeg har også mest troa på at å komme seg ut å bevege seg ut i fra egne forutsettninger..er den beste medisin i lengden.. og ikke noe er mer avslappende enn å se etter motiver og knipse bilder… og du tar jo såååå mange vakre.. Klem,god bedring og fin helg til deg <3

    5. Du er så flink til å komme deg ut på tur tross smerter. Jeg vet jo at det gjør deg godt, men jeg vet også at det er lett å finne en unnskyldning for ikke å gå… Men du står på og er utrolig positiv selv med smerter. Hjemmetrening er nok ikke helt enkelt, for da er det lett å utsette eller la være en dag, men jeg tror du klarer det også jeg 🙂 Du virker så positiv selv om dagene kan være tunge 🙂

    6. Prøver iherdig å lære noe av deg ang den positiviteten. 😉 Det er jammen ikke lett … Fine bilder. Vi har hytte på Herøya. 😉 Men den ligger her nede i sør da.

    7. Nydelige bilder! og ja..det er viktig å finne det som er best for deg…og som du kan leve med…hos meg så fant vi ut at fysio bare irriterte mer en det hjalp..så turene og uttøyning er min ting..også fysio innimellom når ting blir for ille..Men man får jo som regel litt andre ting i tillegg…grrrrr…Du må ha lykke til, og jeg er enig med deg..vanskelig å få gjort det hjemme..må ut å i ordnede former…hihih. ha en god kveld og helg!

    8. Stakkars deg, tenker på deg. Du er så flink til å være ute..gå turer. Ta vakre bilder…bevege deg, gå masse, du er så flink til å gjørecså mye bra….stor klem fra meg.

    9. Vakre tanker der hjerter banker. Omtankens tanker aldri sanker. Samler kun det lille sekund. Da tankene deres møttes en stund:) God helg

    10. Marit: Ja tenk om det var her på Herøy dere hadde hytte da 😀 !!!!!! Tusen takk, Marit 🙂 Jeg føler det enkleste er å være positiv. Og tørr rett og slett ikke gi slipp på det, for det er tøft å falle ned. Tøft og tungt. Om jeg klarer holde meg oppe……….. 🙂

      Klem og god lørdag!

    11. margarites: Tusen takk for gode ord, margarites 🙂 Men jeg er ikke flink til hjemmetrening………. jeg er flink til å tenke at jeg SKAL gjøre det men glemmer det. Er mye flinkere til å bare ta på meg sko og gå ut 🙂 Men jeg må faktisk skjerpe meg og ta meg selv i nakken nå………….. Så jeg skal prøve 😀

    12. Godt man kan reflektere og endre og tilpasse seg. Ofte er det hvordan man stokker og spiller kortene som avgjør hvor langt man kommer. Kortene vi får på hånda er ikke alltid de beste, men ved å gjøre det beste kommer vi lengre enn ved ikke å prøve..Synes du er knall flink.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg