konkurranse

FØRJULSKONKURRANSE
AV
SØTMONSEN
MATOGKAKEOPPSKRIFTER.BLOGG.NO

Hun vil at vi skal fortelle hva vi liker best ved juletiden.
Fra 1. advent til ut året.
Så om du klikker på navnet her

SØTMONSEN
får du med deg hele innlegget ang førjulskonkurransen, og kanskje blir du med?


 


Julen for meg.
Førjultsiden for meg.


Desember.

Rødt.

En god og varm tid inne.

Lun atmosfære.

Ikke stress.

Dette er ord jeg forbinder med juletiden.
Fra 1. desember og ut året er det gode dager, mye god mat, gaver og familie.

Man kan også ha adventskalender.
Jeg har ikke hatt det siden gutta var små.
Men det har med ventetiden å gjøre.
Åpne en luke hver dag, se hva som er i luken, glede seg.
Tenne lys i mørketida.
Bake kaker.
Ikke nødvendigvis de 7 slag, men noe alle liker som man vil lage.

Når man kommer litt ut i desember, begynner pyntingen.
Jeg har bursdag 12 desember, og til den tid er det meste pyntet utenom juletreet.
Noen få nisser.
Ikke mange.
Men noen.
Stjerna lyser.
Adventsstaken lyser.
Mandariner i skåler.
Godterier i skåler.
Nøtter.
Gløgg.
Røde duker er egentlig det jeg pynter med.
Bruker ikke lilla.
Men har lilla lys.
Et lys som tennes hver søndag i advent.
Tradisjon.

Kjøpe julegaver.
Noen nå og noen da.
Ikke stress.
Julelys ute.
Kjøp av juletre 🙂

Når vi var små hadde vi de herligste adventskalendere – der vi fikk vakre plastfigurer i lukene.
Vi visste jo ikke om noe annet heller.
Jeg har tre eldre brødre, og måtte dele EN kalender med de.
Hver sin dag å åpne. Og det var spenning og vente til det blei min tur, og regne ut om det var MEG som fikk åpne på selveste juleaften.

Ikke noe var pyntet hjemme, før på lille juleaften.
Tradisjon.
Joda, stjerna lyste, og adventsstaken lyste, men ikke noe annet.
Og du må tro det var stas og spenning å våkne opp på selveste juleaften og se hvordan mine foreldre hadde pyntet i stuen og på kjøkkenet.
Juletreet skinte.
Pakkene lå der og fristet.
Godteri i skåler pluss mye frukt og nøtter.
Julegardiner, juleduker.
Det var JUL!
Og reisen til julestjernen gjekk på TV.

Og i de siste åra, så lenge jeg kan huske, har tradisjonen med 

TRE NØTTER TIL ASKEPOTT

blitt tradisjon-TV på juleafta formiddag.
Nydelig og like herlig hvert år.

Familiemiddag på juleaften.
Pinnekjøtt
Riskrem
Åpne gaver
spille spill

1. juledag skulle vi ikke besøke hverandre da jeg var liten.
Da skulle alle være hjemme.
Og jeg som hadde så lyst å vise frem julegavene mine 🙂
Men i dag er det annerledes.

Juledagene før var preget av julefester for bygda, for familier.
I dag er det ikke så mye av det.

Men familier møtes
Venner møtes
Det er romjulsdans for de som vil på det.

Så kommer nyttårshelgen. 

Pinnekjøtt
Dessert
Oppskyting av raketter.
Kanskje et nyttårsbad?

Eller et annet påfunn?

Ja, jeg har prøvd å overføre tradisjoner til mine gutter, og noe er utvannet.
Nyttårshelgen er ikke like høytidelig som julehelgen.
Men det er akkurat hva man gjør det til selv.

Hos meg er det nå slik at like over nyttår, kanskje 3. eller 4. januar, så er julen ute av huset.
Nytt år og nye muligheter.

Jula var i fjor den 😀

Dette er litt av det som er jul for meg nå.

 

 

 

 

#blogg #førjulskonkurranse #juletradisjoner #minner #jul 

 

 

 

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg