aggressiv storjo

 
RUNDE

Må ut til Runde – og i dag passet det slik.
Må bare prøve å gå litt lengre turer, og Leia får biltrening for bilsyke 🙂


Det er mye turister på Goksøyr camping 🙂
Og treffer Knut Asle så vidt i travelheten – og sier han må hilse Inguna og si jeg kommer innom etterpå en tur.


 

Alltid så herlig å komme hit <3

 

Så går det oppover.
Kjenner at jeg må ta det forsiktig.
Belastning oppover og nedover-bakker er ikke helt ok ennå 🙂

 

Litt informasjon er ikke dumt.

 

 

 

Ja oppover det går.

 

Ja dette er greit å vite – for det er aldri ok å komme ut for denne fuglen.
Jeg har ALDRI opplevd å bli angrepet ………………..
Ikke før i dag….

 
Fred og ingen fare 🙂

Så skjer det noe……………
Lenger oppe ser jeg to par som ikke beveger seg…..
Eller bare litt om gangen, ja, for storjoen henger over de – helt stille.
Så oppdager den meg og Leia………….
Fikk filmet litt, men måtte fokusere på å slå vilt rundt meg samtidig som jeg måtte værne om hunden.
Har ikke opplevd maken………
Skikkelig aggressiv og den kunne jeg nok flabbet rundt nebbet hundre ganger på noe som føltes som en evighet……….
Det var skikkelig “scary” rett og slett!!!
En ekkel bismak  da vi kom oss unna.

 

 
 
 
 
video:VID_143400522_163717_762

VID_143400522_163717_762

 

Vi vet alle hva en #storjo kan gjøre med nebb og klør…..
Om ikke får du google……….
Jeg hadde et lite panikkanfall for meg selv der på stien….
Og de som stod lenger oppe lettet ikke en finger…..
De tok bilder vel å merke……..
Jeg hadde panikk….
Ikke var noen av oss utenom sti heller….
Så noe er det som har gjort at den følte seg truet av oss…..

Selvfølgelig passer den på reir og unger….
Men dette var helt ekkelt.
Visste ikke hvilken vei jeg skulle gå egentlig….
Om det skulle bli slik – og ikke turte jeg snu og gå tilbake en gang fordi den holdt stand i området.
Så…. jeg fikk prøve å gå mot Branden… og ned på andre siden.
Så.. det blei en lengre tur enn jeg hadde tenkt og det kjentes på kroppen også..

Men det blei med den opplevelsen i dag, for meg……
 

 


Utsikt fra #Rundebranden
mot #Kvalsvika


 


Jepp………
 


 


 


 


 


 


 


På veg ned asfaltvegen, treffer jeg Torill…….
Hun snudde der vi vart angrepet av Storjo.
Hun turte ikke fortsette da hun blei angrepet av Storjo, hun også.
Hun la seg flat på bakken i steintrappene til slutt og kjente de nappet henne i ryggen…..
Hjelpe meg!!!
Det er nok best å ha med staver heretter – mens de har unger i reir.
Dette kan jo pågå langt ut i august….

 

 


Så er vi innom kiosken og treffer Inguna.
Leia legger seg i skyggen etter at hun har hilst vel og lenge på kjekke Inguna.
Hun er fornøyd.


 


Kaffe <3
God prat også kommer det så mange turister at jeg ikke kan sitte og holde på henne lenger. 
Hun må hjelpe Knut Asle i kiosken 🙂



Åh de er så lekre disse koppane som de har i suvenirbutikken 🙂
De har så forskjellig – men nå var det IS de ville ha, de som kom.

 

Vi rusler mot parkeringsplassen.
Leia begynner virkelig venne seg til bilkjøring.
BRA!

 


Vi må stoppe for møtende trafikk og jeg knipser et bilde fra bilen 🙂

Storejoen forsvarer bare det som er sitt – og vi må ta hensyn til den.
I dag var det nesten som en følelse av å være i 
STORJOENS RIKE

De er aldri aggressive på vårparten……….
Da bryr de seg ikke døyten om oss.

Men obs til dere som skal ut dit, ikke gå utenom stier!!

 

#Runde #GoksøyrCamping #storjo #video #fotografering #natur #mestringsfølelsen #hundenLeia #shetlandsheepdog #utsikt #blogg #angrepavstorjo


 

20 kommentarer
    1. Så fine bilder av deg Mette 🙂 blid og glad, og så herlig vær 🙂 Lurt med en tur innom kiosken også 😉

    2. Så flott natur!
      Forstår godt at det ikke var noen god opplevelse med Storjoen.
      Akkurat slik jeg føler det når måkene holder på som verst slik om våren. Men denne var noen hakk værre.
      Flotte bilder! 🙂

    3. Uff…det var en innpåsliten fugl ja…herlighet hvor jeg hadde løpt…hihihi..Er ikke å spøke med når de passer på sitt..Men godt dere kom dere helskinnet gjennom nåløye…hihih.. Ser ut som dere har strålende sol..her høljer det ned..med lyn og torden..Det er høst! ha en god kveld! flotte bilder! som alltid!

    4. Ja, den turen der så skikkelig heftig ut må jeg si. Men det så ut til å være et flott turområde ellers. Fint med tillagt sti 🙂
      Og alle de nydelige bildene <3
      Og fint vær 🙂 Her er det fint akkurat nå, men jeg har selv gått tur i dag, i striregn 🙂
      Klem

    5. en nydelig og skremande tur,superfine bilder det skal du ha og jeg håper turen ikke gjorde skade på ryggen din 🙂 Hadde fått panikk jeg også om jeg hadde blitt angrepet,jeg og min mann var der sist sesong dei hadde unger,vi såg ingen fugler før vi plutselig oppdaget noe i gresset,jeg gikk utenom stien og oppdaget en fuglunge ,den var stor og satt musestille,vi fikk knipset mange bilder :)) vel nede såg vi på plakaten att det måtte være ungen til en storjo,men som sagt,vi såg ingen voksne fugler,litt flaks må mann ha innimellom skjønner jeg etter ditt innlegg her

    6. Ser så deilig ut med blå himmel :)) Så virkelig ut som en flott tur.. bortsett fra skummelt angrep av den fuglen…. sånt er ekkelt..
      Fine bilder av deg var det også :)) God natt og fin morgendag <3

    7. Herlige Runde. Du fikk deg også en fin tur! Hjelp, jeg hadde fått sjokk av storjoen!!!! Ante ikke at de kunne være så agresive! Da vi var der, så flakset de med vingene og skrek, men de angrep ikke, selv om vi så ungene rett ved stien! Ble overrasket over hvor nær oss de hadde redene, bare en fem meter fra stien!????! Men da lærte jeg noe nytt i dag. Kan tenke meg at fuglene blir irritert over de menneskene som vandrer opp og ned der hele dagen! Glad det gikk bra med deg og hunden. Takk for fine bilde som ga minner! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg