tÄrer

 

REVMATISME

 

Hun grÄt sine
modige tÄrer




Du har sikkert hĂžrt noen si akkurat det, en gang.
“Hun grĂ„t sine modige tĂ„rer”

Ja
.
Jeg grÄt mine modige tÄrer i dag.
Og de kom uten forvarsel.
Og grunnen til at de kom
..
Ryggen og hoftene.

Som tusen hekseskudd farer gjennom ryggen og slÄr deg
i bakken.
Som et Äpent sÄr og du mister pusten.

Revmatisme

..
Fibromyalgi

..
slitasjegikt


.
benskjþrhet

..

Hva enn det er som trigger ryggen 


SĂ„ er det et H

. uten like.

For det forplanter seg til hele kroppen.
Og man stopper Ă„ fungere.

Dette er ikke fþrste gang jeg har “av rygg”.
Og jeg vet hvordan det er.
Og jeg vet at bevegelse i smÄ doser da er viktig.
Men det koster.
Det koster av styrke og vilje.
Og jeg vil!

Tanker kommer og gÄr.
Er det noe annet som er galt?
Hvorfor?
Men nÄr en har revmatiske lidelser sÄ er det slik Ä regne med.

Ta det med ro og hente styrke.
Den dÄrlige samvittigheten for alt en ikke fÄr gjort, mÄ dysses stille ned.
Det har blitt bedre med Ă„rene.

SÄ er det bare Ä ta pÄ litt lebestift og lufte tankene og hunden.

For rosa lebestift hjelper!
😀

Og sÄ sier det PANG igjen.
Ligger pĂ„ gulvet, og “hun grĂ„ter sine modige tĂ„rer” av smerte.
Det hjelper Ä grÄte av og til.
OgsÄ blir jeg sint og fortvilet.
For en hjelpelĂžshet!

Men opp i all frustrasjon forstÄr hunden hva som skjer.
Hun vet ikke hva hun skal gjĂžre for Ă„ vĂŠre god mot meg.
Og den obsternasige tenÄringen av en hund, gÄr villig inn i selen sin uten
Ă„ tulle rundt som hun ellers gjĂžr.
OG
hun gÄr for aller fÞrste gang ned trappen uten Ä nÞle.
Og da grÄter jeg igjen,
av glede for denne hunden.
Hun forstÄr.
Hun ser og hĂžrer jeg har det vondt.
Gud bedre meg for et lite herlig hjerte.

SÄ fÄr jeg en slik takknemlighetsfÞlelse over Ä klare meg selv.
Jeg har jo dopet meg ned nÄ, med Tramadol


Og er i nedtrappingsfase pÄ Prednisolon
.
Men tabletter funker, selv om jeg er skeptisk til Ă„ bruke det.
Og jeg klarer meg selv.

Tenker pÄ alle de som er avhengige av hjelp.
Min og din hjelp.
Som ikke kommer seg ut dĂžren fĂžr akkurat DU har vĂŠrt der.

Det er krise Ă„ ha akutt rygg.
Det er noe forbannet dritt Ă„ ha hofter som ikke bĂŠrer i perioder.
Rygg og hofter MÅ man ha for Ă„ komme seg fremover.

Heldigvis har man leger som virkelig tar tak i ting.
For jeg hĂžrer stadig om at en lege ikke bryr seg.
Bagatelliserer og mener det nok er psykisk.
Joda
..
Psykisk kan det bli om det blir ille nok i et smertehelvete.

Da faller man ned.

Takk og lov at jeg er den jeg er
sikkert pÄ godt og vondt det

hehehehe

et slþvet blikk passer ikke inn her i dag 🙂

men jeg griper dagen og ser fremover

 

selv om jeg 
#grÄterminemodigetÄrer

SĂ„ gĂ„r vi med sakte fart rundt “lisjebygda” fra
Øvre Eidstoppen (som Tord til Anita, kaller det her)  hehe


Det har regnet godt i natt


..
Ikke det at jeg har ligget vÄken og hÞrt pÄ det, men det er grÄtt ute.
Og regnbyger har kommet og gÄtt.


SmÄe skritt.
TĂ„lmodig hund.


Flotte detaljer i naturen.

Er det ikke litt slik, at en bare skal dele det som er perfekt?
Skjule det som ikke er bra?
Å ha det topp er topp 🙂
Om du ikke har det bra, skygger vi banen.
 

Vi har alle vÄre kamper Ä kjempe, om de er smÄe eller i stÞrre skala.
Og Â â€œĂ„ grĂ„te sine modige tĂ„rer” har nok mange gjort uten Ă„ si noe om det.
Det er ikke noe galt i det.
Man fÄr vakre Þyne av tÄrer

..
var det ikke noen som sa det en gang?
Tja


..
Ikke vet jeg


.

CARPE DIEM
GRIP DAGEN

 

 

#revmatisme #fibromyalgi #benskjÞrhet #mestring #diagnoser #rygg #hofter #gripdagen #natur #hund #forstÄelse

 

20 kommentarer
    1. uff dette hÞrtes ikke godt ut nei,og jammen kjenner jeg meg igjen ogsÄ.Godt vi har smertelindring,men det beste er om det fantes en hjelp en kunne fÄ uten Ä mÄtte dope seg ned ) snille Leia,ja hun skjÞnner nok mye mer en vi aner,stor god bedringsklem

    2. NĂ„ grĂ„t JEG en liten skvett! Jeg fĂ„r sĂ„ vondt av deg, og det som rĂžrte meg aller mest var oppfĂžrselen til Leia. Dyr er veldig intuitive og det er tydelig at hun fanger opp at matmor sliter nĂ„! Da mĂ„ Leia vĂŠre flink bisk – klare brasene med trappa og oppfĂžre seg fint i bĂ„ndet. Jeg tror det bare er sunt Ă„ grĂ„te sine modige tĂ„rer i blant….og sĂ„ tar vi pĂ„ oss den rosa leppestiften! Jeg tror du kjĂžper leppestift pĂ„ Cubus sĂ„nn som meg, i alle fall er det samme merke som jeg bruker! <3

    3. Uff, slike dager … Ble en sakte tur for meg og Jonas ogsĂ„ i dag. Men kom i det minste ut. Helt uten sminke, sĂ„ det var helt ok at jeg mĂ„tte ha solbrillene pĂ„. ;o) MĂ„ vel fĂ„ pĂ„ meg litt farge i trynet fĂžr drĂžmmemannen kommer hjem nĂ„. God bedring.

    4. Hei Mette! Du mangler ikkje pĂ„gangsmot! D osar av pĂ„gang i kvar ei linje du skriv! Let deg ikkje knekke! SĂ„ bra! Slikt gjer ein sterk. Noke ein treng nĂ„r d “rĂžyner” pĂ„.
      Og nei! Ikkje heilt akseptert Ă„ seie ” Eg har d ikkje bra!” Folk veit ikkje korleis dei skal takle slikt. Dei spĂžr “Kor d stĂ„r til?” Ventar svar om “Jau takk, berre bra” og eit smil. Er bra Ă„ svare “Nei i dag har eg ein tung dag.” om ein fĂžler d slik. Er terapi i slikt. FĂ„tt meg mang ei munter oppleving med slikt svar 😁
      Glad i gÄ turar med Zico(hunden vÄr) som terapi, sjÞlv. Ha en super, strÄlandes dag, Mette!

    5. SkjĂžnner deg sĂ„ godt.. det er frustrerende Ă„ ikke vĂŠre frisk og ha smerter.. men fint du har evnen til Ă„ glede deg over det som er fint ogsĂ„ … Stor klem fra meg <3

    6. Uff..trist Ă„ hĂžre at du har det ille..og ja..jeg har grĂ„tt mine tapre tĂ„rer jeg ogsĂ„..og jeg har litt tro pĂ„ at det hjelper Ă„ fĂ„ det ut!! SĂ„ fĂ„ det ut..og ha fortsatt god bedring!! Et skritt av gangen..sĂ„ blir det bra til slutt… ihvertfall bedre…:-)

    7. Stryker pÄ kinn, og Þnsker det bod bedring. HÄper du er over TOPPEN nÄ, og pÄ vei i bedre modus igjen snart <3 Godklem <3

    8. Hei, godt og fint Ä lufte ut av seg gÞrra og samtidig klarer du Ä holde tonen positiv. Se gleden i de nÊre ting som er verd Ä glede seg over. Enten det er en kopp morgenkaffe, en blomst eller noe sÄ rÞrende som en hund som forstÄr sÄ godt. Innlegget ditt var fint. Leit du skal plages slik. Anne tipset om blant annet innlegget ditt i dag, og det var godt Ä lese innleggene etter hverandre..

    9. Å jeg fĂžler med deg, selv om jeg ikke kan sette meg helt inn i din situasjon. Jeg har hatt en stor prolaps i ryggen en gang, og da kunne jeg nesten ikke hverken gĂ„, stĂ„, sitte eller ligge – alt var like jĂŠ…lig. Da skal jeg love deg at “jeg grĂ„t mine modige tĂ„rer” mens jeg sparket den gode foten i gulvet i frustrasjon.
      SÄ fint at hunden gikk trappen selv og var tÄlmodig. De skjÞnner nok mer enn man tror. Fortsatt god bedring <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg