klikk

 

 

 

PÅLOGGING

Klikk.
​Eg loggar meg pĂ„.
Det er tidlig morgon, og natta har vore vindfull.
Eg loggar meg pÄ mobilen, for Ä innta verden.

SÄ slÄr det meg brÄtt;
eg loggar meg verkeleg pÄ verden.
Ikkje fÞr er eg pÄlogga, sÄ piper det inn meldingar og beskjedar.
Og nyheiter verden over.

Eg lurar pÄ kva dei hadde tenkt, mine forfedre, om dei brÄtt stod her og sÄg denne dingsen i handa.
Dette lisje apparatet som konnekter med verden.
Som vi fotograferar, betalar rekningar, snakkar i og har musikk i.

Kva hadde dei vel forstÄtt av denne nymotens teknologi?
Ingenting.
Eg trur dei hadde blitt fÊlne og rygga ut fortast muleg.
Djevelskap hadde dei nok sagt om det.

Eg er oppvaksen med at slik og slik kunne det bli.
Og slik har det blitt, og berre enda meir enn forventa.
Eg loggar meg av og pÄ alt etter kva eg vil ta inn.

Eg har enda til ei klokke som fortel om dagens aktivitetsnivÄ og forbrenning.
Om det blir for mykje, ja dÄ berre loggar eg av og gÄr ut.
Klarar du Ä logge av og gÄ ut?
Klikk.

 

mettekvalsvik
(31.08.16)

 

 

 

 

 

#minedikt #blogg #loggepÄ #dikt #dataverden

22 kommentarer
    1. stavangerinmyheart: Ja ikke sant…………….. men det er /var vel uungĂ„elig at det har blitt slik…… forskning og teknologi………..nyskaping……..vi kunne ikke bli der vi var pĂ„ 80 og 90 talet…….:-) Men det har gĂ„tt sĂ„ fort synes jeg 🙂
      Ønsker deg en flott dag ogsÄ!

    2. Ja tenk hva de gamle hadde sagt om alle disse dingsen…mor lĂŠrte seg pc..men jeg mĂ„tte stadig hjelpe og vise..Ikke viste vi nĂ„r vi var barn, at alle kom til Ă„ ha telefon med seg….overalt! Ha en god teknologisk dag!

    3. jeg er faktisk ikke der ennÄ,min telefon er telefon,den brukes til Ä ring eller sendte tekstmeldinger med hi hi ,og i nÞdsfall knipse et bilde.
      Jeg lÊrte pÄ muritunet Ä ikke vÊre sÄ avhengig av telefonen og det sitter i ennÄ

    4. Ja det kan du virkelig spĂžrre om 🙂 Og jeg hĂžrer jo til en generasjon som uten telefon og tv,, eller noe som helst annet enn diger koloss av en radio i husene 🙂 Det har skjedd en smule siden den gang. Jeg prĂžver Ă„ unngĂ„ Ă„ vĂŠre sĂ„ mye pĂ„ nett med telefonen, men ikke like lett Ă„ la det vĂŠre alltid. 🙂 Men denne utviklinga, og ikke minst med sosiale medier er umulig Ă„ snu 😀

    5. SĂ„ flott skrevet! 😉 Og ja, tenk det, med bare et lite klikk, sĂ„ er man pĂ„ en mĂ„te i ett med resten av verden!
      Og tenk ogsÄ, sÄ deilig Ä kunne skru seg av! Og komme seg ut! Mange som glemmer det nÄ i dag, tror jeg!
      <3 God fredag.

    6. dedicat: Ja ikke sant……………..jeg bruker min mobil til alt nesten. Betale regninger…….vipse penger….bestille kino/konsertbilletter…………….ta bilder…………hĂžre musikk ja……………..hehehe men logger av og sĂžker stillheten ogsĂ„ 🙂

      Ha en flott fredag!

    7. Veldig godt innlegg…til ettertanke! <3 For : Jammen er jeg pĂ„logget - bĂ„de titt og ofte! I gĂ„r satt jeg pĂ„, toget og sĂ„ pĂ„ alle andre som OGSÅ var pĂ„logget, og fordypet i "Verden". Avhengighetsskapende - definitivt. Men : Jammen setter jeg pris pĂ„ at jeg kan gĂ„ inn her pĂ„ bloggen og "Snakke" litt! 🙂

    8. Jeg logger egentlig aldri av. Men jeg legger i fra meg. SĂ„ fĂ„r det nĂ„ bare plinge og pipe. Jeg liker Ă„ av og til slippe Ă„ vĂŠre tilgjengelig. Om natten er jeg aldri tilgjengelig. Og det er noe jeg har tenkt litt pĂ„ nĂ„r det gjelder ungene, og min gamle mor, som er mine nĂŠrmeste. Det at jeg er utilgjengelig om natten. Man trenger den pausen 🙂
      Men det er jammen meg feil at vi har blitt sĂ„ avhengige hele tiden, av disse nymotens innretningene 😉
      En fortsatt god fredag videre <3

    9. Jepp, jeg logger stadig av, og klarer det godt! Men om mine dÞde slektinger hadde sett dette hadde de nok blitt helt skremt. Jeg synes selv det er rart!!! Men barnebarna tar alt som en selvfÞlge.:) Kos deg i helga om du er pÄ eller av!

    10. Eva: Jeg logger av om natten…………….sĂ„ er det noe nĂ„r de meg ved Ă„ ringe 🙂 For om nettet er av sĂ„ er jo mobilen funksjonell som telefon 🙂 Vi er veldig avhengige ja 🙂 SĂ„nn er det 🙂 God fredags kveld til deg 🙂

    11. karidansen: Ja om man titter seg rundt sĂ„ sitter alle med hodet i telefonen pĂ„ ett vis…………….NĂ„r man sitter og venter pĂ„ bĂ„t/buss/ hva det nĂ„ er – sĂ„ sitter folk og taster pĂ„ telefonen 🙂
      Tusen takk 😀
      God fredagskveld til deg !

    12. Det hadde vĂŠrt mĂže godt Ă„ fĂ„ logga av litt…. men sĂ„ er det jo sĂ„ mye som skjer – studentprinsesser som trenger mamma, insta-likes…. blogg-kommentarer… er ikke god til Ă„ slĂ„ av….. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg