SĂ„nn er det…..

 

 

 

Hei og god morgen.

Ja, for det er en god morgen om det er slik eller sĂ„nn. 🙂

En ny dag for oss alle.
Tenk sÄ heldige vi er som vÄkner opp til denne dagen, selv om den er litt grÄ, og sola ikke titter frem :.)

Ja jeg synes vi er heldige.

Og allikevel sĂ„ er jeg litt lei, selv om det ikke skal ta luen fra dagen. Jeg er lei i den forstand at jeg har smerter uansett – i venstre hofte og korsrygg. Og nĂ„ gĂ„r jeg og venter pĂ„ innkalling for vurdering hos ortoped. Jeg har en syste i venstre hofte, men det er muligens ikke den som er det store problemet. Det stĂžrste problemet er nok at jeg har en bruskskade og at forholdene i venstre hofte – eller passasjen mellom hofte og bekken er sĂ„ smal, at jeg gĂ„r med kronisk betennelse hele tiden + at jeg har betente hoftekuler begge hofter. Noe av dette er jo slikt som kommer og gĂ„r med firbromyalgi

 men bruskskader og smale passasjer
.. ja det er ikke ok, og heller ikke cyste.  SĂ„ jeg er spent!  Spent pĂ„ hva de finner ut nĂ„r jeg kommer inn til time, nĂ„r den mĂ„tte komme. Det er ingenting som hjelper uten om sterkere smertestillende, og de prĂžver jeg unngĂ„. Og det som DA hjelper, er trening. Da er jeg smertefri en liten stund. Men nĂ„ for tiden er alt vondt egentlig. Jeg vet liksom ikke hvor smertegrensen er hen heller. 

SÄ hadde jeg endelig bestemt meg for at JA ok da
.. jeg skal begynne med injeksjon PROLIA for benskjÞrhet. Ja, for jeg har ogsÄ benskjÞrhet og har gÄtt pÄ ALENDRONAT siden 2004. Og da det er over 10 Är pÄ samme medisin, sÄ mÄ jeg bytte. Og da har legen min foreslÄtt PROLIA. Jeg har hatt en liten betenkningstid, og funnet ut at det er det jeg mÄ til med nÄ. Fordi jeg har ikke skader bare i noen rygghvirvler, men det har ogsÄ kommmet benskjÞrhet i venstre hofte. SÄ jeg mÄ bare fÄ skiftet medisin.

Ja, sĂ„ da ringte jeg min lege og ga beskjed om at det var bare Ă„ sĂžke for meg, slik jeg fĂ„r den pĂ„ BLÅ resept. Min lege ringte meg opp igjen og fortalte at hun dessverre IKKE kan sĂžke, og om jeg allikevel vil ha PROLIA uten BLÅ resept, og da koster den 2000,- pr halvĂ„r. Eh

. hvorfor kan hun ikke sĂžke?  Nei, det er spesialist som mĂ„ sĂžke. Ja, sĂ„ da henviser hun meg til Reumatolog/spesialist for at de skal sĂžke for meg ang injeksjon for diagnosen BENSKJØRHET som jeg har hatt i 12 Ă„r. Noe vi alle vet, er jo at den diagnosen IKKE forsvinner neon sinne


.

SÄ da gÄr jeg og venter pÄ TO brev fra sykehuset. Ortoped og Reumatolog. 

Trening er jo god medisin for de som har diagnose BenskjĂžrhet og ogsĂ„ for de som har diagnosen Fibromyalgi. Jeg har begge disse pluss slitasjegikt. SĂ„ trening er positivt for nesten alt. Bare en trener rett og ikke belaster feil. Jeg har iallefall fĂ„tt et helt nytt liv med trening. GĂ„ i fjellet, i fjĂžra, vĂŠre pĂ„ aktivsenteret
..  det gir glede og det styrker kroppen. Jeg er heldig som liker dette. Jeg blir aldri frisk fra noen av disse diagnosene, men jeg kan holde de litt pĂ„ avstand, og hindre rask forverring. Disse diagnosene fĂžrer med mye smerte som ikke synes uten pĂ„ kroppen. Og smertene kan til tider ta overhĂ„nd.  Trening er godt for det fysiske og psykiske og en aktiv hverdag holder meg oppe. Det, og gode venner som forstĂ„r. 

Dette var litt om mitt private, nemlig mine diagnoser som jeg sliter med hver eneste dag.

Vi er alle forskjellige og mange som har det samme som meg har det nok helt annerledes
.. Det gjelder Ă„ finne sin vei og levesett.

Grip dagen <3

 

#sÄnnerdet #fibromyalgi #reumatisme #benskjÞrhet #aktivhverdag #trening #medisinering #smerte #kronisk #optimisme

 

 

12 kommentarer
    1. FĂžler med deg! og ja, vi har alle vĂ„re foreskjellige plager..vi med fibro..og slitte deler i kroppen.. 🙂 Men en ting har vi felles….kroniske smerter! Noe dritt..rett og slett.. og man mĂ„ etterhvert bare lĂŠre seg Ă„ leve med de, og godta.. DET brukte jeg lang tid pĂ„..VILLE bli frisk! helt frisk..uten smerter..men nĂ„ har jeg innsett at den tid er forbi.. Det stjeler sĂ„ mye energi Ă„ gĂ„ Ă„ vente..for man hr sĂ„ store forventninger..og noen ganger sĂ„ blir det nedtur..og man har gĂ„tt Ă„ ventet helt forgjeves..Jeg er over utredningsbiten, og det var deilig..for usikkerheten og uvissheten var slitsom! SĂ„ lykke til! og hĂ„per de finner noe som kan gjĂžres noe med! Tenker pĂ„ deg! klem

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg er ogsĂ„ over utredningsbiten for lenge siden. Er 60% ufĂžretrygdet pga BenskjĂžrhet og Fibromyalgi. Men nĂ„ har dette dukket opp. Jeg har hatt mange Ă„r uten smerter i hoftene og trodde det var en ny runde med betennelser 🙂 Og da vet jeg det gĂ„r over med tiden. Men denne gangen har det ikke gĂ„tt over i venstre hofte. Har slitt siden oktober med smerter fra hofta. Tok MR i februar – og nĂ„ videre til ortoped. SĂ„nn er det 🙂 Alt annet er greit liksom og JA, jeg brukte lang tid pĂ„ Ă„ akseptere min situasjon – og som deg ville jeg bli frisk og kunne jobbe som jeg hadde gjort…… men jeg hadde god stĂžtte rundt meg og hjelp til Ă„ komme frem til det som i dag fungerer for meg 🙂
      Klem! Tusen takk <3

    3. ja her forstÄr vi hverandre veldig godt,og for virkelig Ä forstÄ tror eg att vi mÄ kjenne problemene pÄ egen kropp.NÄ krysser eg fingre og tÊr for att du kommer rask til vurdering,men ofte mÄ en vente 3 mÄneder,det du kan gjÞre er Ä ringe dem og sette deg pÄ liste,der du kan komme pÄ kort varsel om det dukker opp avbestillinger ))
      HÄper du fÄr en fin dag alikavel i dag,jeg driver og bearbeider min bedre halvdel om en lite biltur med bobilen )) er i tenkeboksen ennÄ hi hi

    4. fruensvilje: Ja vi forstĂ„r hverandre 🙂 Jeg fĂ„r se hvor lang tid jeg har tĂ„lmodihet til Ă„ vente…. hehehe
      HĂ„per dere finner en fin tur Ă„ kjĂžre til da 🙂 han er jo glad i Ă„ ra pĂ„ tur sĂ„ du fĂ„r sikkert ikke store vansker med Ă„ bearbeide han 🙂 God tur dit dere drar!! 🙂 Det ser ut til Ă„ vĂŠre lysere himmel inne hos dere enn her ute 🙂

    5. at du klarer Ä oppmuntre andre selv om du har smerter er beundringsverdig. God bedring til deg og hÄper at du fÄr en rask behandling som hjelper deg bedre i hverdagen.
      Ha en fin dag til tross!

    6. Ikke noe godt Ä stadig gÄ med smerter! :-/ <3 Jeg skjÞnner at det er tÞft!
      Men det er godt Ä hÞre at du finner din mÄte Ä takle det pÄ, og greier Ä ha et fullverdig liv! <3 Og du er alltid sÄ blid og positiv pÄ bloggen din! <3 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg