Kvifor dĂžmer

KVIFOR DØMER DU

 

Du har fÄtt ditt stempel og slik er det.

NĂ„de deg om du gjer noko som er utanfor ditt stempel.

Jau, for nokon har satt deg i bÄs, og nÄde deg om du stikk hodet utom bÄsen.

 

NÄde deg om du meistrar noko som ikkje passar inn i ditt stempel eller din bÄs.

Ja, for det er da slik at du ikkje bÞr gÄ utanfor noka rame.

Ikkje gjere noko spektakulĂŠrt eller grensesprengande.

 

I ditt stempel eller i din bÄs, har du med Ä vÊre.

Du mÄ ikkje prÞve Ä meistre, for det hÞyrer ikkje inn under ditt stempel.

Nei, legg deg ned og vis at du er verdig din bÄs og ditt stempel.

 

Alt utanfor er for alle dei andre, som ikkje er i bÄs.

Med alt dette meinast at om du har ei diagnose,

sÄ mÄ du for all del ikkje gjere noko som kan risikere Ä gjere deg sprek i ei

periode av ditt liv.

Eller at du rett og slett med di diagnose meistrar noko heilt utruleg.

 

Nei, har du ein kronisk lidelse sÄ bÞr du helst gÄ stilt i dÞrene,

og ikkje hverken slamre med dĂžrer eller bruse med fjĂžr.

Gjer du det sÄ er det visst ingenting som feiler deg.

 

Ligg helst heilt stille og ikkje gjer noko ut av deg.

Du kan jo risikere Ä bli misforstÄtt.

Hadde du ikkje ei slik diagnose du?

Ikkje sÄ mykje som feilar der nei.

DØM IKKJE!

 

mettekvalsvik

 

 

 

#dikt #minedikt #kvifordÞmerdu #blogg #etdiktomdagen 

16 kommentarer
    1. Å sĂ„ nydelig. …. og dessverre sĂ„ sant…. man skal ikke dĂžmme , man skal ikke mĂ„tte bare leve opp til forventningene fra andre! Klem <3

    2. Ja, det er nok dessverre litt sÄnn! :-/ Spesielt med sykdommer som ikke vises, utenpÄ!
      Og sĂ„ alt for lett Ă„ fĂ„ et “stempel” pĂ„ hvordan folk tror at det er!.. <3
      Jeg sender den en fredagsklem jeg! <3 Og hÄper du fÄr en fin dag!

    3. Hmmm Dyp.
      Det er ingen tvil om at mennesker lett diskuterer noe de ikke kjenner til.
      Minner meg litt om de damene som fÞr satt bak gardinene i vinduene og fikk med seg alt pÄ utsiden og laget historier ut av det.
      Ikke alt er synbart, og ikke alt er til forklaring for andre…

    4. SĂ„ sant, sĂ„ sant! Ikke lett! Ha en god dag! 🙂 Flotte ord, og bildet!

    5. det er sÄ bra skrevet,vi er sÄ mange med en skjult lidelse og min hadde eg gladelig gitt bort til andre misunnelige hi hi.
      Jeg lever etter et motto jeg gav meg selv den dagen eg ble ufĂžretrygdet.
      Vel har jeg et problem,men jeg skal ikke la meg forfalle sÄ eg ser syk ut i tillegg )) og ikke skal eg tilate meg Ä snu dÞgnet og bruke senga utover dagen )).
      Vi er da mennesker vi ogsÄ

    6. Det der kjente jeg meg veldig igjen i…jeg syns du skrev veldig bra om det jeg ofte tenker pĂ„…man blir lett slik at en er redd andre ikke skjĂžnner at man ikke er i toppform selv om man tar en tur i butikken eller gĂ„r seg en tur for eksempel..veldig dumt det der… Ønsker deg ei fin helg <3

    7. Uff, trist at det skal vĂŠre sĂ„nn. Man ER jo ikke diagnosen sin heller. Og det Ă„ kunne ting andre ikke tror mĂ„ jo vĂŠre bare bra. Synd at man skal presses inn i noe… 🙁

    8. Det er fort gjort stigmatisere /dĂžmme, men vi kan sjelden eller aldri sette oss inn i hvordan andre har det. Det er lett Ă„ se pĂ„ hverandre med et kritisk blikk. Jeg tar meg i det stadig vekk, men jeg er blitt veldig klare over denne dĂ„rlige egenskapen hos meg sjĂžl, sĂ„ jeg har blitt ganske bevisst pĂ„ det! 🙂 Godt skrevet! 🙂

    9. karidansen: Tusen takk for god tilbakemelding, Karidansen 🙂 Jeg har tatt meg i det selv, og ja, et er en veldig dĂ„rlig egenskap. Det er bra nĂ„r vi blir bevisst pĂ„ det og kan gjĂžre noe med det. Jeg har vĂŠrt den som har hevet Ăžyenbrynet noen ganger, av uvitenhet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg