kropp og kulde

Ja, kropp og kulde er ikke alltid på lag.

Ikke når en er reumatisk.

Og det er jeg. 

Lever med kroniske smerter hver dag.

Men for det meste er de greie å ha med å gjøre, smertene.

Men nå om dagen er ikke hoftene og ryggen like lykkelige….

Og da er det tyngre å være aktiv.

Men, jeg har gått tur, og det gjorde godt, selv om det er vondt, mere enn ellers.

Det har litt med svingningene i temperaturen også. For i går var det plussgrader og i dag er det minusgrader.

Da får jeg “tannverk” i de store og de små ledd, og ja……….

 


Gjekk min vanlige runde innom moderen.
Satt og ventet på alle de vakre fuglene som kommer foran kjøkkenvidnuet og får vidunderlig mat av moderen 🙂
Men bare en fugl kom akkurat da, og det var denne 🙂


Mamma har spark stående – og har faktisk ikke brukt den før….
Tror pappa har brukt den en gang.
Så etter over 30 år var det bare å hive seg rundt, og det gjorde hun med glans.
Hun suste avgårde.


Jeg måtte stoppe og ta bilder da – og hun var plutselig langt kommet 🙂
Hørte bare: “Kommer du?!”
Sparker jeg for fort?!
Hehehe


Et fly farer over vakker himmel.

Her om dagen da jeg var til legen, så ville hun at jeg skulle google en ny medisin hun vil anbefale meg.
Jeg har hatt Beinskjørheit i 10 år, og gått på ALENDRONAT i 10 år og da mener hun at den kanskje ikke har samme effekt lenger, og hun anbefaler meg å prøve no nytt. Jeg er pysete på injeksjoner….. selv om jeg er legesekretær og setter injeksjoner og slikt på andre, er jeg pysete på meg selv 🙂

 

Men medisinen hun vil jeg skal prøve, heter PROLIA og i linken kan du se mer hva det er.
Jeg må tenke litt på det, og vurdere den, isteden for EN tablett til fast dag HVER uke som jeg har nå og tatt i 10 år, eller injeksjon hver 6 mnd.

 

Nå skal jeg og kjøpe litt mere ved – så jeg får god varme i huset og varmet mine muskler og ledd i kulden.

Det er jo herlig med vinter synes jeg, selv om det er litt glattere ute, og måking må til. 
Mååking = god trim!

 

 


CARPE DIEM – GRIP DAGEN <3

 

 

#gripdagen #kroppogkulde #reumatisme #benskjørhet #prolia #turglede #sparketur #mordattertid #vinter

19 kommentarer
    1. Bildene er flotte som vanlig. Og spark det er gøy det:) Det er det jammen lenge siden jeg har prøvd:) Kjedelig når kroppen ikke er på lag, det kan jeg vel tenke meg. Hvertfall på deg som er så aktiv. Og sette sprøyter er noe helt annet enn å ta sprøyter hehe… Skjønner at du må tenke litt på det:) Ellers ønsker jeg deg en strålende dag videre og masse god bedring med leddene.

    2. birdbay: Hehehe ja ikke sant…….. gjør ingenting å stikke andre – men å bli stukket selv…. ikke så morsomt 🙂

      Tusen takk for koselig tilbakemelding 🙂

    3. Så koselig med maten til småfuglene <3 Skjønner godt at du liker å sitte der og kikke på 🙂
      Ja, det er vakkert med snø. Lyser opp den ellers mørke årstiden 🙂 Spark hadde jeg da jeg var liten og bodde i Troms 🙂 Siden det har jeg ikke vært borti en. Men jeg husker at det var kjekt 🙂
      For meg ville det nok fungert bedre med injeksjoner fremfor å huske å ta tabletter hver dag. Det sliter jeg med ser du. Har aldri hatt problemer med sprøyter og sånt.
      Fine bilder her, av ro og harmoni 🙂 Kos deg masse videre med dagen i dag fine du <3 Klem <3

    4. Eva: Tusen takk for flott tilbakemelding 🙂 Ja mulig jeg hopper på det med injeksjoner………. får se når jeg er tom for tabletter 😀 hehehehe

      Klem tilbake <3

    5. Hei-hei 🙂 SÅ fine bilder 🙂 Det høres spennende ut med nye medisiner ,og hvis sprøyter er hver 6 måned så er det kanskje ikke så ille, om det virker bra 🙂 ? Ikke noe glad i sprøyter selv.. Vi hadde også sparkturer da jeg vokste opp 🙂 Lenge siden jeg har sparket nå, Ha en flott kveld og god klem <3

    6. flotte bilder da,og så koselig å kunne gå sparktur ilag med moren din ) Vi skulle fått sydentur på blåresept hele vinteren gjennom hi hi,jeg savner iallefall et badekar,det hadde vært deilig nå i kulden) men vi får bare kle oss i ull og være i bevegelse

    7. Bra du får bevega deg litt til tross for smerter..jeg slapper best av når jeg er varm og god ,selv om jeg ikke har din diagnose…så vet litt hva kulde kan gjøre med kroppen….blir det for ille legger jeg meg i badekaret..det er deilig det :))
      Så flotte vinterbilder av vakker natur ..også fine du da :)) Klem <3

    8. annebe: Tusen takk 😀

      Heldigvis har jeg også badekar som jeg kan senke meg ned i av og til. Det gjør godt ja 🙂

      Håper du har det bra, annebe, du og familien <3 klem herfra

    9. fruensvilje: Tusen takk 🙂

      Ja ull er tingen <3 Og bevegelse <3 Ja og sydentur skulle vore på BLÅ resept 😀

      Jeg har badekar og senker meg ned i varmen sånn av og til 🙂 Det er godt.

    10. frodith: Hei hei! Tusen takk 😀

      Ja, mulig jeg går for den nye medisinen. Så kanskje effekten tar seg opp 🙂

      Her har annethvert hus spark tror jeg 🙂 hehehe morsomt med sparkturer ja.

      Ønsker deg også en flott kveld og god klem tilbake <3

    11. Ikke kjekt med ledd som krangler, men bra du får beveget deg litt likevel. Fuglene er jo på restaurant hos din mor nesten – ser det er flere “bord” og masse servering 🙂
      Jeg har ikke kjørt spark siden jeg var liten, og i Bergen er det ikke et vanlig fremkomstmiddel, men jeg husker vi fikk fart på sparken. Fint med tur på fine vinterdager 🙂

    12. missmommy.blogg.no: Morsomt med spark! 🙂

      Ja her snør det og snør det og snør det :-/ Tror det er nok snø nå og håper at den kan ligge en stund før regnet tar den 🙂 Det er fint med snø og kulde når det får ligge lenge 🙂

      Ønsker deg en flott tirsdag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg