Ærlighet…..

 

 

Nettet snører seg saman.

 

Ærlighet varer lengst.

Du kjem lengst med å være ærlig.

Ikkje gå rundt grauten.

 

Kvifor finn vi på så mange bortforklaringar av og til?

Kvifor spinn vi på ei løgn som nettet berre snører seg meir og meir saman rundt – og til slutt endar det galt.

Kvifor ikkje berre seie det som det er?

Er det umulig det, å seie det som det er?

 

Enten kan du eller så kan du ikkje?

Kva er greia med det….

Nølande trekkje på skuldrane og seie feil…..

Du seier det du egentlig IKKJE vil seie….

For å gjere nokon til lags og det ikkje skal bli ugreie…

 

Nettet snører seg saman rundt deg…..

Kva var det egentlig du sa til å byrja med…

Kva var egentlig utgangspunktet for heile nettsnøringa?

Det bala slik på seg at det kokte ut i ingeting.

Berre nettet heng igjen.

Alt det andre er vekk.

Kva var spørsmålet som vart bortforklart.

Om du får spørsmålet igjen, kan du svare det same då?

 

Kvifor være så redd for å skilje seg ut.

Kvifor kan du ikkje ha dine eigne meiningar?

Kvifor tørr du ikkje være ærlig mot deg sjølv og andre?

Nettet snører seg saman rundt deg.

Tettare og tettare.

 

Ikkje gå rundt grauten.

Sei det som det er.

Det er mykje bedre å være ærlig og få det ut med ein gang.

Da slepp nettet taket og du får pusten igjen.

Det blir ikkje fleire maskar i nettet.

Ærlighet varer lengst.

 

mette josteinsdatter kvalsvik
oktober 2015

 

 

 

 

#ærlighet #minedikt #tankerogord #seidetsomdeter #ærlighetvarerlengst #nettetsnørersegsaman

 

18 kommentarer
    1. Åååååå…… så sant! Men så lett med en liten hvit løgn når du vet du får pepper for noe du har gjort… pepper fra noe som ikke har noe med hva du gjør egentlig….. åååååå. ….. 🙂

    2. Jeg trodde jeg sendte en kommentar tidligere, men jeg vet ikke om den har kommet frem:) Det var så flott skrevet:) Mye til ettertanke:) Det er lett å gå i den fella for å si det sånn:) Ønsker deg en strålende fin dag:)

    3. birdbay: Hei og tusen takk, kjekke du 🙂 Vet ikke om den kom frem da, men takker for kommentaren du sendte nå ja :-))))) Ja det er veldig lett å gå i den fellen. Bare her om dagen opplevde jeg dette, og jeg tenkte ; hvorfor sier du det ikke som det er…….. Og jeg har nok gjort det maaaaange ganger selv 🙂 Ikke enkelt og ja det er til ettertanke 🙂

      Ønsker deg en strålende dag <3

    4. Veldig gjenkjennende….Det er så fort gjort å si : Det er det samme for meg….men så er det egentlig ikke det.Så mye enklere det hadde vært om vi turte så si det som det var….i stedet for å “Latesom” for å tekkes andre. I lengden blir jeg mye tryggere på de som har et tydelig “Ja” eller “Nei”- for til slutt så sprekker den vesle “forstillelsesbobla” for oss alle! 🙂

    5. Ærlighet varer lengst ja. Og jeg har jammen klart å skremme bort noen med ærligheten min også jeg. Men om de ikke tåler det, så er de ikke verdt min tid 🙂
      Jeg har også vunnet noen, ved å være ærlig. Mennesker som da stoler på meg, og vet at jeg ikke holder noen for narr 🙂
      Veldig fint og sant skrevet…Likte dette. Og bildet av spindelvevet var nydelig <3

    6. Eva: Tusen takk for så flott tilbakemelding 🙂 Det beste er å være ærlig rett og slett. Det er jo det vi vil….. ikke sant? 🙂 Det er viktig å ha noen/vite at en kan stole på …….. å bli holdt for narr er ikke noe særlig.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg