Samvittigheit…..

 

 

SAMVITTIGHEIT

 

OM DU SEIER;  NEI, EG KAN IKKJE.
OM DU SEIER;  KANSKJE EIN ANNAN GONG.
OM DU SEIER;  EG MÅ NOK TAKKE NEI.

KVIFOR KJEM DĂ… DENNE DĂ…RLEGE SAMVITTIGHEITA SNIKANDE?
KVIFOR LAR EG DENNE SAMVITTIGHEITA FĂ… STYRE TANKANE?
KVIFOR LET EG DEG GI MEG DĂ…RLIG SAMVITTIGHEIT?

DET LIGG VEL I NATUREN?
ER EG IKKJE NORMAL OM EG IKKJE LAR DEN HERJE LITT?
KVIFOR KAN ALLE ANDRE SVEVE RUNDT – SEIE TYDELIGE NEI, OG SLEPPE SAMVITTIGHEIT?

ELLER ER DET BERRE NOKO EG TRUR, AT DEI SLEPP?
KANSKJE HAR VI DEN ALLE?
KANSKJE SLIT VI LITT ALLE, MED DENNE SAMVITTIGHEITA SOM HERJAR OG GNAGER I OSS,
SĂ… VI NESTEN FĂ…R GNAGSĂ…R.

KANSKJE DET IKKJE ER SĂ… UNORMALT,
Ă… HA DENNE SAMVITTIGHEITA INNOM AV OG TIL.
BERRE DEN IKKJE TEK OVERHAND.

 

 

mette j kvalsvik
mai 2015

 


 

 

 

 

 

#minedikt #samvittigheit #snikande #dĂĄrligsamvittigheit #dikt

16 kommentarer
    1. God morgen.Dette er nok noe som gnager mange,men det er mulig å jobbe med det.Husket mitt første opphold på muritunet,der lærte vi att det er lov å si nei,det er lov å bare tenke på seg selv.
      En skal tenke på om det er nødvendig å si ja,hvis ikke det er det kan en trygt si nei,ellers er det lett å gå på en smell og det ønsker vi jo ikke 🙂
      Så nå sier jeg nei uten att dt gnager meg nevneverdig 🙂

    2. Det er sant…slitsomt med den dĂĄrlige samvittigheten en fĂĄr nĂĄr en ikke alltid orker stille opp …men sĂĄ er det vel bare en del av det ĂĄ være menneske 🙂 Flott dikt og vakkert bilde :)))

    3. fruensvilje: Det er sant det ja 🙂 Jeg lærte ogsĂĄ litt om det ĂĄ tenke pĂĄ seg selv – sette grenser og sikt, pĂĄ Muritunet <3
      Prøver jeg også, selv om jeg nok sitter med en bismak av og til 🙂

    4. SĂĄnn er jeg ogsĂĄ…. alltid dĂĄrlig samvittighet for noe! Jentegreie??????? Vi fĂĄr prøve ĂĄ bli flinkere……. gi litt mer rakkern 🙂

    5. Det er litt typisk jenter dette med samvittighet tror jeg…Vi føler vi svikter med en gang vi sier nei til noe,, men faktisk ganske viktig ĂĄ ikke svikte seg selv. Man mĂĄ ta hensyn til hva som passer seg selv ogsĂĄ. Jeg har blitt flinkere til det nĂĄ 🙂

    6. Fine og sanne ord dette her! Jeg tror vi mĂĄ lære oss at det gĂĄr an ĂĄ si nei, og likevel ha god samvittighet! For det er ikke alltid det passer ĂĄ si ja, og et nei er heller ikke et dĂĄrligere altenativ. Vi mĂĄ gjøre det som er rett for oss i ulike situasjoner, og sĂĄ mĂĄ vi legge janteloven bort – for vi er gode nok selv om vi sier nei.

    7. De færreste unnslipper den dĂĄrlige samvittigheten i blant…..men ĂĄ si nei pĂĄ en tydelig mĂĄte er en treningssak. Hvis andre er trygge pĂĄ at vi MENER ja eller nei – sĂĄ blir de tryggere pĂĄ oss. Det er godt ĂĄ forholde seg til tydelige mennesker. Noen ganger kan vi ogsĂĄ si – Nei det VIL jeg ikke – for det er ofte det vi mener nĂĄr vi sier “kan ikke”. Vi trenger likevel ikke si det pĂĄ en hard og uvennlig mĂĄte Eller: Nei det passer ikke denne gangen. Vi har sĂĄ lett for ĂĄ begynne ĂĄ forklare sĂĄ mye om HVORFOR vi ikke “Kan” – og det har ingen hensikt….i alle fall ikke en lang forklaring. Jeg mĂĄ stadig bevisstgjøre meg sjøl pĂĄ dette. 🙂

    8. karidansen: Ja, det er mye det der at det kommer sĂĄ mye forklaring foran eller etter “kan ikke” eller “nei” osv……… Jeg skal ogsĂĄ bli flinkere til ĂĄ si nei og passer ikke og kan ikke….. uten ĂĄ fĂĄ dĂĄrlig samvittighet…… ogsĂĄ som du seier, det er vel mĂĄten det blir framført pĂĄ ogsĂĄ……

      ha en flott 1. oktober!!

    9. Samvittighet for hva tenker jeg?
      Jeg sa aldri nei før.. Jeg ble jo ikke mere lykkelig av den grunn. Hadde nok å henge fingrene i liksom alikvel. Nå sier jeg ikke ja om jeg ikke vil..
      Det er jo min tid, mitt liv, og ikke minst min tid..
      Må være viktigere å si ja når en vil, og nei når det ikke passer.
      Handler om en ting her.. Nemelig ĂĄ respektere seg selv.:)

    10. Jeg har måttet lære meg å si nei. Det er flere år siden jeg begynte den prosessen, og enda er det vanskelig. Men jeg har blitt flinkere 🙂 Samvittigheten holdt på å knekke meg helt.
      Illustrerende dikt altsĂĄ. Det kjente jeg meg veldig godt igjen i.

    11. Eva: 🙂 Ja det er sånn av og til 🙂 Takk!!

      Jeg er til tider litt nølende….. vagt neitakk som kaaaan bli til et jaokdĂĄ :-/ Men jeg mĂĄ skjerpe meg!!!!

      Fortsatt god kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg