25.09.2015

Hei!

I dag var det siste dagen til Laila.

Det regner ute og jeg finner ut at jeg tar og skreller eplene som blei plukket i mors hage i gĂ„r, og lager eplekaker 🙂


De var ganske smĂ„, disse epla, men gode pĂ„ smak 🙂


Dette er en oppskrift jeg fikk av mor for mange mange Ă„r siden, men den er kjempegod.
Jeg bruker halvt om halvt med vanlig hvetemel, og dette gode FIBRA fullkornshvetemelet.

Jeg bruker dette melet til all bakst 🙂


Ja her er eplekakene. En langpanne og en rund form. Og de er kommet i frysen allerede. PrĂžvesmakt har vi gjort, og resultatet ble meget bra det <3

 

SĂ„ var det at vi skulle pĂ„ shopping. Vi trĂ„let iallefall sentrum – uten Ă„ handle sĂ„ mye som noe.
SĂ„ da fant vi ut at vi rett og slett mĂ„tte ha oss en kaffi og noko attĂ„t 😉

 

Da dro vi pĂ„ #Madelynn og koset oss 🙂

Laila har nettopp tatt Bussekspressen mot Oslo. Ei veldig koselig uke har vi hatt sammen og dagane har gÄtt alt for fort.

 

SÄ tenkte jeg at jeg mÄtte prÞve dette med Ä dele lenke. SÄ om du ser her:

 sÄ ser du hva som skjer rundt omkring for tiden. Nemlig den nye farsotten; FROGGING!!!!
Og hvis du lykkes Ä fÄ noe informasjon ut av denne linken, sÄ er det takket vÊre annebe.blogg.no

Og hvis du ikke kan lese noe,  sĂ„ mĂ„ jeg studere gangen i det litt nĂžyere 🙂  Og da kan du gĂ„ inn pĂ„ Frodith.blogg.no

 

Ha en flotters kveld!!!

20 kommentarer
    1. Eplekake er den typiske hĂžstkaka – og godt er det, med krem eller rĂžmme pĂ„. Eller is – eller ingenting! Gratulerer med at du har lĂŠrt deg linking. Ja, nĂ„ prĂžvde jeg ikke Ă„ gĂ„ inn, for jeg har nettopp lest innlegget. Jeg lĂŠrte ogsĂ„ Ă„ linke her inne. Det var Frodith som var min lĂŠremester.:)

    2. Kakene sĂ„ kjempegode ut …:) aldri prĂžvd det melet..sĂ„ takk for tips 🙂 Jeg kom inn pĂ„ linken sĂ„ det funka :)..men klarte du virkelig Ă„ skjĂžnne det ut fra den rotete forklaringa mi …ja da da er du flink altsĂ„..hehe…:)) Kos deg videre i kveld og fin dag i morgen :))

    3. eplekake er godt og best blir det med disse litt syrlige smÄ fra vÄre hager :))
      NĂ„ fĂ„r du leve pĂ„ minnene etter uken som har gĂ„tt,du har iallefall hatt ei fin uke 🙂 jeg er med og har sendt inn bilde hi hi,blir moro Ă„ se den utfordringen til frodith

    4. Eplekake ja <3 Treet mitt venter nok pĂ„ innhĂžstingen. Og det blir nok noen kaker etterhvert 🙂 I morgen kanskje, om formen bessner littegranne 🙂
      Jeg ser det er samme oppskriften som jeg har fĂ„tt av min mamma 🙂
      Ja, froggingfarsotten blir jeg med pĂ„, om jeg klarer Ă„ komme meg ut av denne forkjĂžlelsen pĂ„ ett eller annet vis. Litt snue er jo ikke noe hinder, men feber, vond hals, hodepine, og nĂ„ ogsĂ„ tungpustet, det hindrer en god del. Men gleder meg kjempemye til Ă„ se alle resultatene 🙂
      (NÄ fikk jeg lyst pÄ eplekake)
      <3

    5. Kjekt med besÞk.. Det gjÞr noe med en nÄr en opplever hyggelig tid med venner.
      Kaka sÄ deilig ut. Husker godt hjemmelaget eplekaker i hus:)

    6. Eva: SĂ„ morsomt at vi har samme oppskrift da 🙂 <3
      Kanskje du mÄ til Ä lage?!!
      HÄper du er MYE bedre nÄ, sÄ du kommer deg opp og ut etter hvert. HÞres trasigt ut og aldri morsomt med feber, vond hals og hodepine. Det vÊrste synes jeg er tett nese....

      GOD BEDRINGKLEM <3

    7. Oi takk for tips med melet, det skal jeg jammen meg prĂžve 😀 Eplekake er sĂ„Ă„Ă„ godt! Jeg blir nesten gal av Ă„ se alle epletrĂŠrne rundt om som bugner av epler og ingen som plukker dem, neste Ă„r skal jeg plante epletrĂŠr, det er helt sikkert. SĂžs driver med frogging og jeg burde vĂŠrt med men med den formen jeg er i kommer jeg til Ă„ se ut som ei slapp padde pĂ„ galeien, sĂ„ det fĂ„r vĂŠre til en annen gang, men morsomt prosjekt sĂ„klart ! 😀 Ha en nydelig dag <3

    8. ladyaugust: ja men da mĂ„ du jo FROGGE da vettu!!! Skulle gjerne sett en slapp padde pĂ„ galleien 🙂 Tenk om hun vant hele konkurransen da?!!!!

      Ja, det er greit Ă„ benytte seg av eplene 🙂 Og eplekake er jo kjekt Ă„ ha – og det melet er veldig bra ja 🙂

    9. Jeg kom helt fint inn pĂ„ innlegget til Frodith, sĂ„ linkingen virker 🙂 Eplekake er godt, men jeg har ikke brukt fibramelet til kake. Har egentlig glemt det litt, for jeg bakte mer fĂžr, og brukte det bla i brĂžd. Jeg tror jeg vil prĂžve din oppskrift, for hĂ„ndskrevne oppskrifter er ekstra koselige! (Kan jeg spĂžrre om ting, steiker du langpannekaker midt i ovnen, eller litt lavere?) Eplekake er en typisk hĂžst kake. SĂ„ fint at dere har kost dere denne uken, du og venninnen din. Tiden gĂ„r som regel veldig fort nĂ„r man koser seg!

    10. margarites: ja bare prĂžv oppskriften 🙂 !!! Steker pĂ„ rille nr 2 nedenfra og det tror jeg blir sĂ„nn ca midt i ovnen. Langpanne er flott!
      God lþrdag videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg